Logga in

Vestums koncernchef: ”Utifrån vår modell är isoleringsbolag klockrena”

Publicerad
20 okt 2022, 05:51
| Uppdaterad
24 okt 2022

Hungriga koncerner under tillväxt har dammsugit marknaden på el- och VVS-företag. Nu har turen kommit till teknisk isolering som är hetare än någonsin. Varför då? frågade vi Vestum, Hjo Installation och Novedo.

I oktober 2021 köpte den snabbväxande koncernen Vestum upp Universalisolering Fredriksson i Handen söder om Stockholm med dotterbolaget Sollentuna Isolerings AB. Det följdes kort därefter av KWA Isolerteknik med dotterbolaget JT Isolering i Kungälv söder om Göteborg. Några månader senare köpte Vestum även Lerums Tekniska Isolering LTI).

Läs också:
Fyra skäl till att isoleringsföretagen är så heta

Läs också:
Vestum köper stor isoleringsfirma i Stockholm

Av koncernerna som gör många företagsuppköp inom installationsbranschen har Vestum köpt flest isoleringsföretag. Vestums förvärvsfilosofi är att köpa specialiserade bolag inom bygg och infrastruktur, som utför ett stort antal uppdrag till många olika kunder.

Conny Ryk. Foto: Peter Knutson

– Utifrån vår modell är därför isoleringsbolag klockrena. Specialistbolag är effektivare och levererar tjänster med högre kvalitet än företag som gör många olika saker. Specialisterna kan tjäna mer pengar men det blir inte dyrare för slutkunden utan tvärtom ofta billigare eftersom de är så duktiga, säger Vestums koncernchef Conny Ryk.

– Sett utifrån kan isolering verka enkelt, men för att det ska bli bra måste du ha stor kompetens och ha en hög beläggning hela tiden. Det krävs marknadskunskap och att du jobbat länge för att kunna bygga upp en stor kundportfölj.

Vestums förvärv sker vanligtvis genom att bolagen söks upp eller att bolagen själva tar kontakt för att de vill sälja. Allt oftare är det redan köpta bolag som rekommenderar andra, som de tycker är skickliga och som det går att skapa synergier med.

– Det gör också att vi i förväg får en bra kvalitetskontroll på bolagen som vi köper, att de är duktiga på det de gör och inte bara att siffrorna är fina, säger Conny Ryk.

I fallet Universalisolering var det ett tips från Stockholmsföretaget F Forsmans VVS som anlitade isoleringsfirman i många projekt.

Enligt Vestums finansiella mål ska koncernen som helhet ha en vinstmarginal över 10 procent.

– Det är ytterst få av våra bolag som har en marginal under 10 procent. De flesta ligger över det för att vi ska klara koncernens lönsamhetsmål.

Generalistföretag har i regel dålig lönsamhet. Många gånger har de inte full beläggning för sin personal och effektiviteten är sämre än hos bolag som jobbar med många mindre projekt.

Vestumbolagen arbetar generellt inte med de allra största projekten eftersom de oftast är mer prispressade, förklarar Conny Ryk.

– Generalistföretag har i regel dålig lönsamhet. Många gånger har de inte full beläggning för sin personal och effektiviteten är sämre än hos bolag som jobbar med många mindre projekt.

En förklaring till att många isoleringsföretag köpts upp det senaste året är också att det inte finns så många lönsamma installationsföretag inom el, VS och ventilation kvar att förvärva, menar Conny Ryk.

– Några få aktörer har till stor del dammsugit marknaden. Per natur så rullar det då vidare till andra branscher.

Isoleringsbolagen jobbar åt samma slutkunder som våra företag inom ventilation eller rör. Det försöker vi att utnyttja på kundsidan genom samverkan mellan bolagen och även när det gäller materialinköpen, där större volymer ger lägre priser.

2007 grundade Conny Ryk bolaget Sortera, insamlare och återvinnare av byggavfall, som i dag har 15 000–20 000 nordiska kunder. Han var vd för Sortera fram till 2020 och grundade Vestum året därpå.

– Sorteras lönsamhet är fem, sex gånger högre än snittet på avfallsmarknaden. Det vi nu gör med Vestum är lite samma sak fast med specialistbolag inom andra branscher. Isoleringsbolagen jobbar åt samma slutkunder som våra företag inom ventilation eller rör. Det försöker vi att utnyttja på kundsidan genom samverkan mellan bolagen och även när det gäller materialinköpen, där större volymer ger lägre priser.

Även om Vestum för närvarande ligger lågt med nya uppköp på grund av marknadsläget är Conny Ryk övertygad om att det blir fler köp inom teknisk isolering.

– I första hand vill vi växa i storstadsregionerna för att få störst synergier med befintliga bolag. Sedan kan det bli aktuellt med mindre tilläggsförvärv för att hitta nya geografier att växa i och slå ihop med befintliga verksamheter.

I år har Vestum främst inriktat sig på företagsköp i Västra Götalandsregionen men även i Skåne medan det förra året var mycket fokus på Stockholm. Samtidigt har bolaget i år expanderat i Norge och gjort ett par större förvärv i Norrland inom infrastruktur.

– Där händer det mycket nu och där finns en långsiktig tillväxttrend. Specialistbolag behövs för att kraven från beställare och slutkund ökar. Generalister klarar inte kompetenskraven, säger Conny Ryk.

Bolag som är intressanta för Vestum ska ha en årlig vinst på minst fem miljoner kronor.

– Annars är det för litet för att passa i vår modell men det kommer alltid nya bolag som blir så stora efterhand, säger Conny Ryk.

Vanligast är att Vestum gör förvärven men i cirka en femtedel har det varit dotterbolagen själva som köpt bolag i ett intressant geografiskt område eller verksamhet.

– Så tror jag att det kommer att bli även inom isolering, säger Conny Ryk.

Vi tror att teknisk isolering kommer att öka i både nyproduktion och vid renovering av fastigheter. Det kan bli en jättestor marknad och vi vill ta en tydlig position inom energioptimering.

Det senaste uppköpet på marknaden för teknisk isolering var när Hjo Installation i maj tog över västsvenska Björn och Robin Isoleringsaktiebolag (Briab).

Christoffer Olbrich. Foto: Jakob Boije

– Vi tror att teknisk isolering kommer att öka i både nyproduktion och vid renovering av fastigheter. Det kan bli en jättestor marknad och vi vill ta en tydlig position inom energioptimering, säger Hjo Installations koncernchef Christoffer Olbrich.

I Hjo Installation ingick sedan tidigare Larsson & Karlsson Elinstallationer. Företagets vd Dan Larsson känner Briabs vd Björn Lindberg och tipsade om att isoleringsföretaget var en bra förvärvskandidat.

– Björn Lindberg och Robin Eriksson i Briab har ett stort driv. Vi tror mycket på dem som personer och på bolaget. Briab gör mycket distansjobb också och den verksamheten kan expandera. Samtidigt köper våra dotterbolag inom VVS mycket isolering och om det blir sämre tider är det bättre att föda våra egna bolag, säger Christoffer Olbrich.

Hjo Installation tittar på fler isoleringsbolag att köpa.

– Du kan många gånger räkna hem investeringarna i isolering om man ser på energibesparingarna: Jag kommer från industrin där energibesparing är jätteviktigt och det tror jag kommer att öka i installationsbranschen också.

Per-Johan Dahlgren. Foto: Novedo

Först ut att köpa isoleringsbolag av de nya förvärvsaktörerna inom installation var Novedo., I september förra året köptes Hansson & Ekman Isolering i Uppsala.

– Primärt för oss var att Hansson & Ekman är ett välskött bolag med lång historik, bred kundbas och med superduktiga entreprenörer. Vi gillade företagets affärsmodell, marknadsposition och personerna som leder det, säger Novedos vd Per-Johan Dahlgren.

Kontakten fick de via en företagsmäklare eftersom isoleringsbolaget sökte efter en köpare.

– Det är mycket möjligt att vi kommer att göra fler förvärv inom teknisk isolering även om vi inte tittar specifikt på det utan på bolagens egenskaper. Vi har tackat nej till flera liknande bolag som vi inte tycker har haft tillräckligt hög kvalitet, säger Per-Johan Dahlgren.

Gemensamt för Vestum, Hjo Installation och Novedo är att de köpta företagen får behålla sina namn och drivs vidare av de tidigare ägarna. Till skillnad från riskkapitalbolagen har de i princip en evig ägarhorisont.

Lite i skymundan gjordes redan 2020 ett förvärv av ett stort svenskt isoleringsföretag. Då köptes den svenska delen av danska NS Norisol till det svenska investmentbolaget Mimir Invest. Samtidigt bytte NS Norisol Sverige namn till Thermion som har cirka 175 medarbetare fördelade på 15-talet kontor från Malmö i söder till Örnsköldsvik i norr.

Att uppköpsvågen nu har nått oss ser jag som ett tecken på att vi har uppnått en viss status och att teknisk isolering är en framtidsbransch.

Johan Sjölund, verksamhetschef för branschorganisationen Isoleringsfirmornas Förening, är övertygad om att det är isoleringsföretagens kompetens som har gjort dem attraktiva för uppköp.

Johan Sjölund.

– Likt alla andra teknikgrenar inom installation är det brist på nya medarbetare och kompetensförsörjning är en viktig fråga överlag, säger han.

Samtliga företag som har köpts det senaste året är välskötta och kompetenta.

– Jag har väntat på att det här skulle komma även till isolering i och med att det har skett inom de andra teknikgrenarna inom installation under många år. Att uppköpsvågen nu har nått oss ser jag som ett tecken på att vi har uppnått en viss status och att teknisk isolering är en framtidsbransch, säger Johan Sjölund.

Ett skäl till intresset för isoleringsföretag är dagens stora fokus på att spara energi såväl i samhället i stort som i byggsektor.

– Det är få om ens någon annan bransch som jobbar med energieffektiviseringsåtgärder åtta timmar om dagen. Tidigare har det mest handlat om isolering av klimatskalet, men nu ser man en enorm potential att spara kilowattimmar även när det kommer till installationerna, säger Johan Sjölund.

Kanske har de stora bolagen sett en fördel med att skicka ut isoleringsentreprenaden på förfrågan till flera företag för att kunna pruta och få det lägsta priset?

Historiskt har isoleringen setts som en för liten andel av en entreprenad för att kunna göra stora besparingar, påpekar han.

– Schablonmässigt har man sagt att det går en isoleringsmontör på tio rörmontörer, ungefär en tiondel av entreprenaden är isolering. Nu blir det en större del av installationskostnaderna.

De stora rikstäckande svenska installationsbolagen som gör många förvärv – Bravida, Assemblin och Instalco – har hittills inte köpt isoleringsföretag. Johan Sjölund ser en tänkbar förklaring till det.

Det enda i isoleringsbranschen:
Därför bromsade superföretaget in

– Som underentreprenör till underentreprenören har isoleringsföretagen i regel handlats upp fem i tolv och konkurrensutsatts. Kanske har de stora bolagen sett en fördel med att skicka ut isoleringsentreprenaden på förfrågan till flera företag för att kunna pruta och få det lägsta priset?