Logga in

Självbetjäning i grossistbutiken underlättar installatörens vardag

Publicerad
25 maj 2021, 07:02
| Uppdaterad
27 maj 2021

Enmansföretagaren Johan Rosengren uppskattar den obemannade grossistbutiken i hemorten Ljusdal med dygnet runt-service. För storspelaren Sandbäckens görs en ökande andel av materialinköpen direkt från tillverkarna.

En ny arbetsdag har börjat för Johan Rosengren och han besöker grossisten Dahls obemannade butik i Ljusdal. Han driver sedan 2009 enmansföretaget Rosengrens VVS Installationer på samma ort.

Kunderna kan hämta material dygnet runt
Rikstäckande uppstickargrossist öppnar butik

Ahlsell Sveriges vd:
”Grossisternas roll är given”

Med en larmtagg kommer han in i butiken dygnet runt. Han checkar in med en app i mobiltelefonen som läser av en QR-kod på väggen.

Här finns ett bassortiment med till exempel kopparrör, press- och avloppsdelar, tvättställ, WC, och varmvattenberedare.
Med telefonen skannar han av en streckkod på hyllkanten för varorna han väljer. Han anger antal och eventuell projektmärkning för att koppla materialet till en viss kund eller projekt.

– Det är otroligt smidigt och jag klarar dig väldigt långt med sortimentet som finns. Jag behöver inte längre planera mina arbetsdagar minutiöst. Det ger mig en stor frihet och jag besöker butiken i princip dagligen, säger Johan Rosengren.

Johan Rosengren.

Tidigare kunde jag ibland få slänga mig i bilen och åka till Hudik om jag akut behövde någon del som inte fanns i Ljusdal. Det händer nästan aldrig numera.

Förut fick han beställa materialet senast klockan 17 dagen innan för att få det levererat med turbilen från grossisten dagen därpå.

– Jag hade ett förråd tidigare, men det har jag sagt upp. Material som inte ska levereras direkt till kunden beställer jag till butiken och hämtar där i stället, säger Johan Rosengren.

Närmaste riktiga Dahlbutik ligger i Hudiksvall 5,5 mil från Ljusdal.

– Tidigare kunde jag ibland få slänga mig i bilen och åka till Hudik om jag akut behövde någon del som inte fanns i Ljusdal. Det händer nästan aldrig numera, säger Johan Rosengren.

Den obemannade butiken i Ljusdal är en följd av appen Dahl 2.0, som lanserades för 1,5 år sedan. Appen är navet till grossistens samtliga säljkanaler. Det går att handla varor både från en e-shop eller med en skanningfunktion från butikshyllan.

Appen ger också tillgång till all produktinformation, monteringsanvisningar samt drift- och skötselinstruktioner.

– Kunden kan därför nå produktinformationen både hemma i soffan, i servicebilen, från bygget eller butiken, säger Daniel Bik, divisionschef VVS på Dahl.

Vid butikshyllan går det att jämföra egenskaperna för exempelvis två olika pumpar.

– Kunden kan effektivisera inköpsprocessen med appen. Om du sitter i servicebilen går beställningen till vårt centrallager för leverans med turbilen och när du går in i butiken för att hämta material själv byter den automatiskt lagerställe dit, säger Daniel Bik.

Daniel Bik.

Där finns så att säga smör, bröd och mjölk. Det är produkter som det kan vara bråttom med och svåra att mängda för kunderna.

Andra nya tjänster som appen har resulterat i är containerlager, tillfälliga lager ute på byggarbetsplatsen, och dygnet runt-öppet i hittills tolv ordinarie butiker för utvalda kunder med jourverksamhet.

Butiken i Ljusdal är en pilotanläggning och ligger i samma fastighet som Dahlägda Knappens Prefab. Det är anledningen till att det blev just på den orten.

– När du testar något nytt vill du om möjligt göra det i närheten av där du har annan verksamhet så att det finns personal på plats som kan serva och övervaka den, säger Daniel Bik.

Sortimentet är ungefär en femtedel av det som finns i de vanliga butikerna.

– Där finns så att säga smör, bröd och mjölk. Det är produkter som det kan vara bråttom med och svåra att mängda för kunderna, säger Daniel Bik.

Till våra viktigaste kundvärden hör materialtillgänglighet och en effektiv inköpsprocess.

Butiken har nu funnits i drygt två år och erfarenheterna är goda.

– Den tekniska plattformen funkar perfekt och det är faktiskt mindre svinn där än i våra vanliga butiker, säger Daniel Bik.

Ännu en obemannad pilotbutik öppnade i början av maj i Mora, med ungefär tre gånger så stort sortiment som Ljusdal, men om det blir fler är inte klart ännu.

– De kan bli ett komplement på vissa ställen, men ersätter inte en vanlig etablering. Till våra viktigaste kundvärden hör materialtillgänglighet och en effektiv inköpsprocess och det bidrar de obemannade butikerna definitivt till, säger Daniel Bik.

Grossistens roll handlar i grund och botten om att ”konsolidera material”, enligt Daniel Bik. Genom att samordna inköpen av material från ett stort antal leverantörer till installatörerna minskar kostnaderna för materialhanteringen.

– Till det har kommit att konsolidera information, exempelvis om produkter, leveranser och lagring, för att förenkla och effektivisera för både installatörer och leverantörer. En annan viktig roll för oss är den konsultativa. Som specialistgrossist inom VVS och VA har vi produktkompetensen så att vi kan hjälpa kunderna att välja rätt produkter och besvara frågor om dem, säger Daniel Bik.

Prissättningen av material i installationsbranschen har kritiserats på grund av bristen på transparens. Bland annat har grossisters höga bruttopriser och höga rabatter samt bakbonusar till installatörer ifrågasatts.

– Vi reviderar vår prissättning kontinuerligt. Vår ambition är att priserna ska vara konkurrenskraftiga och att det samtidigt ska vara enkelt för våra kunder att handla av oss. Inom vissa produktsegment är priserna mer prispressade och då har vi sänkt bruttopriser likväl som rabattstrukturerna på dem eftersom kunderna har efterfrågat det, säger Daniel Bik.


Med telefonen skannar Johan Rosengren en streckkod på butikshyllan och kan direkt koppla varan till en viss kund eller projekt. Foto: Philiippe Rendu

Grossistens kunskap om materialet fyller en viktig funktion för Johan Rosengren i Ljusdal.

– Säljaren som jag har kontakt med är duktig och hjälpsam. Om han ser att det som jag vill beställa är slut kan han föreslå alternativ som finns hemma på lagret. Han hjälper mig att lösa olika problem, säger han.

Även chaufförerna är serviceinriktade och kunniga, tycker han.

– En gång beställde jag ett badkar. Bensatsen skulle beställas separat men jag hade redan en på lagret. När chauffören kommit till Söderhamn ringde han och frågade om jag hade glömt att beställa bensatsen. I så fall kunde han ta med en från butiken i Söderhamn.

Ibland är det samma grossist som har levererat till näthandeln. Då blir man lite trött. De är något som grossisterna borde ta tag i.

Johan Rosengren handlar huvuddelen av materialet från Dahl och enstaka gånger från Ahlsell om priset på varan är mycket lägre eller inte finns i lager hos Dahl.

Han har goda erfarenhet av Dahls egna varumärken.

– Många av deras egna produkter finns i den obemannade butiken, exempelvis alla presskopplingar och tvättställspaket. Jag har aldrig upplevt att kvaliteten är sämre.

Det är ganska vanligt att han kan hitta produkter hos näthandlare som har lägre priser än vad han får betala för samma vara hos grossisten.

– Ibland är det samma grossist som har levererat till näthandeln. Då blir man lite trött. De är något som grossisterna borde ta tag i.

Den obemannade butiken i Ljusdal har inneburit ett lyft för Johan Rosengren.

– Det är mycket mer lättjobbat. Det gäller att alla som använder butiken sköter sig så att det inte blir en massa svinn, annars kanske den försvinner. Men hittills har det funkat bra, säger han.

Vi skulle inte klara oss utan grossisterna, men de behöver inte vara med i alla typer av projekt i samma utsträckning som tidigare.

Grossisten är väldigt viktig även för de större installatörerna, konstaterar Sandbäckens inköpschef Magnus Gustafsson.

– Vi skulle inte klara oss utan grossisterna, men de behöver inte vara med i alla typer av projekt i samma utsträckning som tidigare, säger han.

Projekt som fungerar utan grossist är de med mycket specialmaterial och större entreprenader med stora mängder rör i exempelvis rostfritt stål, förklarar Magnus Gustafsson.

Av materialet som Sandbäckens köper till projekt kommer cirka 70 procent från grossist och 30 procent direkt från tillverkarna. Exempel på varor som köps direkt är shuntgrupper, växlarenheter, rör och kläder.

– Den andelen kommer med stor sannolikhet att växa, säger Magnus Gustafsson.

Grossisten är dock mycket duktig på logistiklösningar till större komplexa projekt med slottider, att materialet måste vara på plats en viss tid, påpekar han. Ett annat värde för installatören är den breda produktportföljen som grossisten lagerhåller och som behövs i serviceverksamheten.

Magnus Gustafsson.

Grossisterna gynnar också användningen av vissa fabrikat genom att ge dem en bra logistiklösning. Tillverkare som inte får vara med hos de största grossisterna får svårt att komma med på projekten.

Sandbäckens använder de tre största grossisterna: Dahl, Ahlsell och Solar. Magnus Gustafsson efterfrågar en större konkurrens på grossistmarknaden då det bara är ettan och tvåan, Dahl och Ahlsell, som klarar att leverera till de riktigt stora projekten.

En annan negativ konsekvens av de störstas dominans är att det finns skillnader mellan vilka fabrikanter de erbjuder till installatörerna.

– Grossisterna gynnar också användningen av vissa fabrikat genom att ge dem en bra logistiklösning. Tillverkare som inte får vara med hos de största grossisterna får svårt att komma med på projekten, säger Magnus Gustafsson.

Det har kommit lösningar på problemet med fabrikanter som missgynnas av grossisterna. Sandbäckens använder inköpssystemet Symbrio är det möjligt att lägga ihop beställningar från olika fabrikanter till en och samma leverans. På så vis blir det enkelt för projektledarna att beställa material från fabrikanter som inte gynnas av grossisternas logistiklösning.

Sandbäckens undviker i möjligaste mån att köpa produkter med grossisternas egna varumärken.

– Kvaliteten har blivit mycket bättre, men vi styr våra inköp till kända fabrikat. Denna styrning innebär bland annat att Sandbäckens filialer får väldigt bra projekthjälp från fabrikanter, säger Magnus Gustafsson.

Bostadsbyggaren vill avtala direkt med leverantören om materialpriset
JM:s installationsspecialist: ”Grossisten som mellanhand kan bli hämmande”

Hur ser du på grossisternas roll i framtiden?

– Jag undrar vart de är på väg? De verkar även gå mer mot egen tillverkning. Det gäller exempelvis prefabricerade produkter och är väl ett sätt att möta en växande marknad inom det området. Det handlar nog både om att få en större omsättning på materialet inom prefab och att styra vilka produkter som används.