De har grossistlager hemma på firman

Publicerad 16 maj 2022, 08:24 | Uppdaterad 13 jun 2022

Hyllor som håller ordning på prylarna, automatiskt gör inköp när lagret börjar bli tomt och med leverans direkt till firman. För VVS-företaget i Västerås är det här redan verklighet.

Det började med en hylla med förbrukningsmaterial som handskar, batterier och fogskum för ett år sedan. Efterhand har Landenbergs Rör utökat med fler hyllor för rördelar, golvvärmesystem och termostater.

Läs också:
JM:s installationsspecialist: ”Grossisten som mellanhand kan bli hämmande”

Läs också:
Självbetjäning i grossistbutiken underlättar installatörens vardag

– Vi vill effektivisera verksamheten och bli mer digitaliserade. Det känns kul att vara med från början, säger Fredrik Landenberg, som tillsammans med kollegan Jens Backman, kommer att ta över familjeföretaget i år.

För Landenbergs Rör har företaget Storecons nya lösning inneburit bättre kontroll på materialet och frigjord tid.

– Vi får per automatik koll på lagernivåer och nytt material beställs utan att vi behöver göra något. Det förenklar också inventeringen, som går mycket fortare, säger Jens Backman

Bättre ordning på materialet är en annan positiv effekt.

– Du slipper bli arg över att du inte hittar material för att du inte kommer ihåg var du lagt det eller att det ligger på fel plats, säger Fredrik Landenberg.

Storecons lösning kopplar ihop e-handel med logistik och lager.

– Vi vänder på affären och är en ny typ av återförsäljare för material. I stället för att öppna stora egna butiker har vi den ute hos kunderna mot att de köper materialet av oss och betalar en avgift för systemet, säger Storecons grundare Marcus Moselius.

Varorna levereras till kunderna som lägger dem på hyllor i sina egna lokaler eller i bodar på byggarbetsplatserna. Exakta vågar på hyllorna ger koll på lagernivåer och gör automatiskt inköp för att fylla på material samt projektmärker det. Vågarna kan hantera material med vikter från 4 gram till 2 ton.

Effekter blir minskat svinn och färre onödiga resor till grossistbutiken som sparar arbetstid och ger mindre miljöpåverkan.

– Ofta är det flera personer som åker till grossisten för att hämta material och kanske passar de också på att ta en kaffe där. Vips har 45 minuter försvunnit och i slutänden är det någon som får betala för det. Det är ett enormt resursslöseri, säger Marcus Moselius.

–Vi tar över inköpen och frigör på så vis tid för kunderna. Samtidigt vet de vad och hur mycket som går åt av olika varor.

Marcus Moselius nämner arbetshandskar som ett exempel på material där kunden oftast inte vet hur mycket som går åt. Efter att ha använt Storecons lösning har förbrukningen av handskar minst 10–15 procent och vissa fall upp till 40 procent.

Storecon använder samma materialleverantörer som de traditionella grossisterna.

– Vi har tillgång till de flesta artiklarna som de har och om en kund har specifika önskemål om produkter löser vi det i nio av tio fall. Att få tag på produkter är det minst svåra, säger Marcus Moselius.

Om montören råkar ha tagit med sig för mycket material till arbetsplatsen är det bara att lägga tillbaka det på hyllan igen så räknas saldot automatiskt upp.

– I vanliga fall blir materialet många gånger liggande kvar i bilen för att du inte orkar returnera det till grossisten och leder då till ökat svinn. Eller så blir det ytterligare än onödig resa dit, säger Marcus Moselius.

För företag som finns på flera platser går det med hjälp av systemet att omfördela material från ställen där det finns mycket till där det behöver fyllas på.

– Vi vill skapa ett hundraprocentigt resursutnyttjande, säger Marcus Moselius.

Storecon erbjuder inte rabatter eller bakbonusar till kunderna.

– Vi vill ge en transparent bild som skapar en hållbar affär för både slutanvändaren, producentledet och oss.

Företaget kommer inte heller att sälja material med egna varumärken.

– Kunden har kompetensen om vad de behöver för material och det finns produktspecialister inom producentleden. Vi ska inte bli bäst på produktkunskap utan på systemlösningen och skapa förutsättningar för kunden att jobba på rätt sätt, säger Marcus Moselius.

Ett krav från Landenbergs Rör är att materialet inte blir dyrare än från vanliga grossister. Jens Backman ser en förbättringspotential för utformningen av hyllplanen.

– Det vore bra med en större flexibilitet för att planen ska passa för alla våra artiklar så det blir lättare att placera dem på hyllorna, säger han.

Ett annat önskemål är att kunna beställa färdiga materialkit, till exempel för olika typer av badrum, i stället för att själva behöva plocka ihop det.

– Då behöver det finnas färdiga hyllplan för olika kit. I så fall behöver man tänka lite annorlunda. Det finns ju ingen vits att ha olika plan hos oss utan materialet ska direkt ut till byggarbetsplatsen och kanske ställas på en hylla i en container där, säger Jens Backman.

Landenbergs Rörs plan är att stegvis utöka sortimentet från Storecon.

Läs också:
Här bygger Lundagrossisten åtta nya hämtlager

– Det är ett smidigt system som vi utvärderar efterhand. Hur mycket det ska utökas beror på vilka artiklar som Storecon kan sälja till oss så att vi kan få det som vi använder, säger Fredrik Landenberg.

Landenbergs Rör

Grundat: 1965 av Allan Landenberg, farfar till Fredrik Landenberg.

Vd: Allans son Leif Landenberg, men generationsskifte pågår..

Omsättning: Cirka 25 miljoner kronor (2020).

Anställda: 21, varav 19 montörer.

Verksamhet: 80 procent entreprenad och 20 procent service.