Logga in

JM:s installationsspecialist: ”Grossisten som mellanhand kan bli hämmande”

Publicerad
25 maj 2021, 07:00
| Uppdaterad
26 maj 2021

Kjell-Åke Henriksson, installationsspecialist och energiansvarig på JM, vill ha kontroll över produktkvaliteten och transparenta materialpriser. Därför avtalar han helst direkt med leverantören.

Kjell-Åke Henriksson tycker inte att grossisterna tillför så mycket när det gäller produktutveckling.

– Det är svårt att ha en diskussion med grossisten om vi vill utveckla en produkt jämfört med den diskussion som vi kan ha med en konkret leverantör. Grossisten blir i det fallet en mellanhand och det är mycket hämmande för oss, säger han.

Installatör tar fram egna prislistor
”Osunda materialpåslag retar upp folk”

Installatörer vänder sig mot överdrivna listpriser
“Vi måste börja ifrågasätta grossisternas priser”

Då handlar det inte om produkten är bra eller dålig, utan vilken produkt som installatören tjänar mest pengar på.

JM vill att det ska finnas en “ren affärslinje”.

Kjell-Åke Henriksson.

– Vi jobbar för att träffa avtal direkt med leverantörer om priset på en produkt. Sedan avtalar vi med grossisten för logistiklösningen och betalar oftast en procentsats för den beroende på hur mycket vi köper, säger Kjell-Åke Henriksson.

Det blir problematiskt när rörentreprenören vill byta mot en annan produkt för att det finns rabattrappsteg eller bakbonusar hos grossisten, påpekar han.

– Då handlar det inte om produkten är bra eller dålig, utan vilken produkt som installatören tjänar mest pengar på. Vi vill ha en viss kvalitet på materialet och då vill vi helst kunna styra mot vissa produkter, exempelvis det rörfabrikatet eller den radiatorn.

– Vi vill att materialet ska kosta vad det kostar. Rörmokaren ska inte tjäna pengar på en massa bakbonusar utan på att ha rätt timpenning för montaget i stället. Sedan får också installatören ett skäligt procentslag för sin hantering av materialet. Vi vill ha en transparens i prissättningen inom de olika branschleden, säger Kjell-Åke Henriksson.

Kjell-Åke Henriksson tycker att transparensen har blivit bättre stegvis.

– Men ännu är vi inte framme vid full transparens. Det är nog delvis en generationsfråga och att det sker av gammal vana. Börjar en att tänka om när det gäller prissättningen följer andra efter. Samtidigt ligger det ett ansvar hos de större aktörerna att gå i bräschen för en rimligare prissättning.

En annan aspekt är att JM ska göra klimatdeklarationer för sina byggnader. Där ingår transportens klimatbelastning för varor till arbetsplatsen.

– Om vi kan få fler leverantörer att använda samma grossist kan vi få fulla lastbilar och därmed ett lägre klimatavtryck.

Det finns ingen anledning till att utbildade hantverkare ska bära en massa varor utan det är bättre att de använder sin arbetstid till att montera.

JM strävar efter att samordna “leveranser utanför arbetstid”. Grossistbilen kommer till arbetsplatsen på eftermiddagen och JM har egen personal som bär in varorna till arbetsplatsen.

– När hantverkarna kommer morgonen därpå är materialet redan på plats och de kan börja montera på en gång. Det finns ingen anledning till att utbildade hantverkare ska bära en massa varor utan det är bättre att de använder sin arbetstid till att montera.

VVS-montören ska använda arbetstiden till att montera i stället för att bära material, anser Kjell-Åke Henriksson på JM. Foto: Jesper Mott
VVS-montören ska använda arbetstiden till att montera i stället för att bära material, anser Kjell-Åke Henriksson på JM. Foto: Jesper Mott

JM styr produktvalet för att ha kontroll över vad som byggs in i huset och tar fram monteringsanvisningar för de olika produkterna.

– Det fungerar på samma sätt som olika årsmodeller för bilar. Är huset byggt ett visst år vet vi exempelvis vilket rörsystem och vilka radiatorer som finns där. Då behöver inte garantipersonalen fundera på vad som finns i huset utan det finns en spårbarhet för det.

Kontrollen över materialet beror också på att kunna uppfylla kriterierna för miljömärkningar, exempelvis Svanen.

JM har i dag avtal med Ahlsell för huvuddelen av VS-materialet, men använder grossisten Grad-In för radiatorer.

– Ahlsell finns på många ställen och har både bygg, el och VVS. Det gör att vi kan samordna leveranserna av material inom de olika kategorierna.

Kostnaden för grossistens lagerhållning måste betalas av någon annan part och det är alltid slutkunden.

De största grossisternas stora och breda sortiment av lagerhållna produkter är en fördel för installatören, men inte självklart för slutkunden, anser Kjell-Åke Henriksson.

– Det kan bidra till att installatören inte behöver planera materialinköpen så noggrant och kan därför fördyra projekten. Kostnaden för grossistens lagerhållning måste betalas av någon annan part och det är alltid slutkunden, säger Kjell-Åke Henriksson och ler snett.

– Nackdelen med de stora grossisterna är att de vill styra mer än de kanske ska göra. Men det har blivit bättre de senaste 15 åren. De har blivit mer mottagliga för tankarna att grossisten är en ren logistikpart. Tidigare var det mer kategoriskt, “ni måste köpa via oss”. Det var även vanligare förr att leverantörer som sålt materialet direkt åkte ut från grossisterna.

Obemannad butik i Ljusdal med dygnet runt-öppet
Självbetjäning i grossistbutiken underlättar installatörens vardag

JM använder inte grossisternas produkter med egna varumärken.

– Vi tycker inte att det passar oss. Det handlar i vissa fall om att kvaliteten inte är tillräckligt hög och i andra att designen inte är tilltalande, säger Kjell-Åke Henriksson.