Logga in

”Grossisternas roll är given”

Publicerad
28 maj 2018, 08:42

Behövs egentligen grossisterna när kunderna kan gå direkt till fabrikanterna? Ahlsells vd Claes Seldeby svarar på de tuffa frågorna.

Behövs grossister?

– Ja, definitivt. Vi samlar 3 500 leverantörer och hanterar bland annat, inköp, logistik, sortiment och tillgänglighet. Våra kunder vill ha kvalitetssäkrade leverantörer, snabba leveranser och hållbara produkter. Vårt motto är att vi ska göra det enklare att vara proffs.

Kan inte kunderna handla direkt av fabrikanterna istället för att gå via er?

– Jo, men då skulle de få en väldigt bred palett av leverantörer och mycket merarbete. Vi hävdar att vi stärker kundernas position genom att förenkla deras vardag.

Vissa fabrikanter verkar inte våga runda grossisterna. Hur ser du på er maktposition?

– Jag har ju själv varit tillverkare och kan se det från olika håll. Det står varje tillverkare fritt att välja väg till marknaden men för dem som går via oss ska det bli en win-win. Vi har över 3.300 personer i den svenska organisationen, varav 2.200 inom sälj, och 122 butiker, ett fantastiskt nätverk och står nära både tillverkare och slutkund. Jag tycker att vår roll i värdekedjan är given.

Upplever du det som att er roll är hotad av ökad direktimport?

– Nej, de har kunnat gå den vägen länge men våra kunder vill ha kvalitetssäkrade leverantörer samt högkvalitativa produkter, vi bistår dem gärna med det.

Hur ser er ambition ut för import?

– Vår importandel är tämligen konstant. Vi ska jobba så hållbart som möjligt och då spelar lokala tillverkare en viktig roll – och jag tror att vi kommer att få se fler för transporter kommer att bli dyrare om inte miljöbelastningen minskar, det är för billigt i dag.

Som vd för FM Mattsson Mora Group flyttade du hem tillverkning till Mora-fabriken. Varför?

– Om man har starka lokala varumärken blir det mer äkta med egen produktion i Sverige men att tillverka nära kunden är även en hållbarhetsfråga.

Hur har det gått under dina två första år som vd för Ahlsell?

– Ahlsell Sverige har haft en väldigt bra utveckling de senaste åren. Vi har förvärvat bolag, utvecklat vårt erbjudande, utvecklat vår e-handel, byggt nya butiker, trimmat organisationen och jobbat mycket med säljeffektivitet. Vi har både engagerade medarbetare och nöjda kunder, på så sätt når vi också de finansiella målen.

Hur ser du på er relation till installa­törerna?

– De är goda. Vi vill samtidigt flytta fram positionerna, stödja med logi­stik­tjänster längre in i projekten. Undersökningar visar att installatörer bara använder ungefär 30 procent av sin tid till faktiskt arbete, resten av tiden handlar om administration, köpa, hämta och leta efter material med mera. Vi vill stödja våra kunder att bli mer effektiva, vilket blir särskilt värdefullt då det är brist på arbetskraft och att kostnaderna ska bli lägre.

Hur ser framtiden ut för installa­törerna?

– Kompetensförsörjningen kan komma att bli en stor utmaning. – Installatörerna kommer också att behöva vara ännu mer öppna för ny teknik. De kan kliva fram och bli mer proaktiva i säljprocessen, installatören skulle vara den mest relevanta partnern att prata ny teknik med sina kunder.

Hur ser strategin ut för Ahlsell som bolag?

– Vi har en tillväxtagenda för både organisk och förvärvad tillväxt för att kunna erbjuda våra kunder bredare produkt- och tjänsteutbud samt att öka vår lokala närvaro.

Vad är ditt fokus framöver?

– Att fortsätta med de två målen: nöjda kunder och engagerade medarbetare. Jag brinner för en mer jämställd organisation, vilket för oss handlar om att få in fler kvinnor. I ledningsgruppen har vi gått från noll till 33 procent kvinnor och antalet kvinnliga ledare har ökat med 56 procent. En ökad mångfald är viktigt för att ge oss ett bredare perspektiv på framtidens utmaningar. Vi kommer också att fortsätta driva hållbarhetsfrågan.

Hur kommer förutsättningarna att förändras för er bransch tror du?

– Vi kommer att få se mer konkurrens från transaktionella aktörer men vi jobbar mycket med relationer, vilket kommer att vara ett viktigt konkurrensmedel, liksom tillgängligheten. Redan idag kan man beställa på kvällen och få leverans på morgonen efter. Digitaliseringen gör att vi förbättrar vårt gränssnitt för de som vill. Redan i dag är 25 procent av vår försäljning e-handel.

 

Claes Seldeby. Foto: David LagerlöfClaes Seldeby

Ålder: 49.

Familj: Fru, tre barn och två bonusbarn.

Bor: Villa på Lidingö utanför Stockholm.

Utbildning: Elkraftsingenjör och civilekonom.

Karriär i korthet: Sverigechef på Schneider Electric, vd Profilgruppen, vd Ostnor, senare FM Mattsson Mora Group.

Vad är det första du gör på morgonen? 
– Duschar, plockar ur diskmaskinen och förbereder frukost för familjen.

Ditt senaste hemmafix? 
– Jag byggde ett staket runt vår altan.

Vad ligger på nattduks­bordet? 
– Min läsplatta där jag läser tidningar och böcker, nu ”Medvetna mötens magi”.

Dold talang? 
– Jag är nog alldeles för öppen för att ha några dolda talanger…

Hur sportar du helst? 
– Springer regelbundet och åker längdskidor, det började jag med när jag bodde i Mora.