Logga in

”Golvet kan bli som en kniv”

Publicerad
17 nov 2020, 15:40
| Uppdaterad
1 apr 2021

Ett extra golv i hantverkarbilar är en skaderisk för föraren vid påkörningar bakifrån. ”Golvet kan bli som en kniv som skär in i kupén”, varnar Magnus Persson, arbetsmiljöexpert på Installatörsföretagen.

Extragolv i firmabilen, som skapar mer lastutrymme, har blivit alltmer populära. Det finns ett antal företag runtom i landet som säljer och installerar dubbelgolv till skåpbilen.

Men vid en kollision bakifrån kan dubbelgolvet tryckas in genom mellanväggen och skada föraren och eventuell medpassagerare.

Läs också:
Endast 11 av 41 hantverkarbilar är ”bra val”

Efter förra avtalsrörelsen bildades en arbetsgrupp med Installatörsföretagen och Svenska Elektrikerförbundet (SEF) för att verka för ökad säkerhet i servicebilar.

I en rapport slog parterna gemensamt fast att ”kunskaper om säkerhet i servicebilar behöver förbättras” och att installationsbranschen inte omfattas av kraven för yrkestrafik utan går under arbetsmiljölagen.

Magnus Persson, Installatörsföretagen
Magnus Persson, Installatörsföretagen

– Ur krocksäkerhetssynpunkt är dubbelgolven i hantverkarbilen definitivt ett arbetsmiljöproblem och en skaderisk för föraren och eventuell medpassagerare, säger Magnus Persson på Installatörsföretagen.

Han pekar på att dubbelgolven också utgör en ergonomisk risk, eftersom höjden blir högre för den som lyfter in saker i bilen.

Fördelen som han ser med dubbelgolv är att installatören har verktyg och material i lådor, istället för att de ligger lösa i bilen.

Läs också:
Hur kunde montören köra firmabil i 14 år utan körkort?

Enligt Folksams krocktest av hantverkarbilar med olika lastning, som släpptes i dag tisdag, finns det stora brister i sättet att lasta som medför en ökad skaderisk.

Dessutom testades bilens förmåga att hindra lös last från att tränga in i kupén.

Syftet med testerna var att utvärdera hur säkrad jämfört med lös last påverkar säkerheten för de som åker i bilen.

Ingen av bilarna var dock utrustad med dubbla golv, dessutom gjordes krocktesterna framifrån.

Bland annat handlar problemen om hyllsystemens infästningar i bilen, om svårigheter att säkra mycket last i hantverkarbilar och bristande information om den maximala lastkapaciteten.

Så här lastar du rätt/

1) Ta reda på hur mycket bilen får lastas och även hur mycket ett eventuellt hyllsystem kan lastas i den berörda bilen.

2) Låt en auktoriserad verkstad sätta fast hyllsystemet. De bör också tydligt ange hur mycket vikt hyllsystemet får lastas med för att klara en eventuell krock.

3) Om lasten inte kan förankras bör den läggas så långt fram i bilen som möjligt, bäst är mot mellanväggen. Placera även tung last långt ner och så långt fram som möjligt.

Så här gjordes testet/

  • Två hantverkarbilar lastade på olika sätt krocktestades frontalt i 64 km/h. I bilarna installerades likadana hyllsystem.
  • I en bil förankrades lasten, i den andra bilen placerades större delen av lasten löst på golvet och en mindre del av lasten i hyllsystemet.

Läs också:
Se Folksams krocktest här

Fotnot: Med hantverkarbilar avses lätta transportbilar under 3,5 tons totalvikt. Ungefär tio procent av Sveriges fordonsflotta består av hantverkarbilar.