Justitieministern vill stoppa bluffakturorna

Publicerad 18 apr 2012, 10:12

Igår hölls ett möte i Upplands Väsby i organisationen Företagarnas regi där problemen med bluffakturorna behandlades. Enligt Företagarnas Småföretagarbarometer är det 16 procent av småföretagarna som har drabbats av bluffakturor. Justitieminister Beatrice Ask undersöker nu hur problemet kan stoppas.

Beatrice Ask deltog på mötet och framhöll att hon och regeringen är djupt engagerade i frågan och nu ser över vilka åtgärder som kan krävas via lagstiftning. Beatrice Ask framhöll också att hon noga följer den pågående rättsprocessen i Helsingborg där tre män är åtalade i en stor härva av bluffakturor. Totalt är männen misstänkta för 21 fall av grovt bedrägeri och 19 försök till detsamma. Enligt åklagaren har männen bakom det av Svensk Handel ”svartlistade” företaget Företagslansering i Sverige AB dragit in runt 23 miljoner kronor med bluffakturorna.

På mötet betonade Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist vikten av att alltid bestrida en faktura för en tjänst eller vara som man inte beställt. Polisanmälan bör också göras av företaget om man anser att det är fråga om bedrägeri.

Här följer elva råd från Svensk Handel om man drabbas av en bluffaktura:
1. Ha aldrig bråttom med att betala en faktura. Kontrollera att tjänsten verkligen är beställd.

2. Se till att din personal vet vem som har rätt att göra beställningar. Det är särskilt viktigt under sommaren när vikarier tar över under några veckor.

3. Glöm inte att läsa det finstilta. Erbjudanden som du får i brev kan se ut som blanketter för att bekräfta eller ändra fakta om företaget för någon internettjänst eller katalog. Men någonstans står ordet erbjudande med liten stil.

4. Om du får en bluffaktura, stryk ett streck över papperet och skriv ”ej beställd” eller ”motsätter mig betalningsansvar”, på engelska ”Not ordered”.

5. Faxa tillbaka bluffakturan till företaget.

6. Faxa en kopia till Svensk Handel 010-47 18 677 eller e-posta en kopia till Magnus Kroon på magnus.kroon@svenskhandel.se.
7. För inga diskussioner med företaget per telefon.

8. Spara all skriftväxling. Om du får påminnelser på fakturan måste du bestrida varje krav skriftligen.

9. Om kronofogdemyndigheten får in en ansökan om betalningsföreläggande måste du bestrida kravet skriftligen, ofta inom 10 dagar. Ange dina skäl och underteckna. Om företaget fortfarande vill driva in skulden går ärendet till domstol.

10. Polisanmäl när du anser dig ha blivit utsatt för bedrägeri.

11. Betala aldrig för något som du inte beställt.