Logga in

Daikin – hur har ni det med supporten till installatörer ?

Publicerad
17 apr 2024, 16:09
| Uppdaterad
18 apr 2024

Bra pumpar – usel support. Det muttras över Daikin på Facebook. Finns det något fog för kritiken, Camilla Meyer, marknadsansvarig?

Flexibel solcellsexpertis:
”Den som ringer före 10 kan få support från skogen”

Häng med på installation:
Kylteknikern: ”Den här pumpen stannar aldrig även om det är under minus 20”

Kritiken mot Daikins support som då och då blossar upp bland kyltekniker är ibland svidande.

Känner ni till missnöjet och finns det någon grund för det, Camilla Meyer, marknadsansvarig på Daikin?

– Vi har haft svårt att kunna tillgodose alla behov men under 2023 har vi satsat mycket på förbättringar och under det senaste halvåret har vi kunnat erbjuda ett brett utbud av utbildningar, säger hon.

Camilla Meyer säger att problemen beror på en snabb tillväxt med en ”superpeak” under 2022.

– Vi var ett av få värmepumpsföretag som kunde leverera då. Det blev en anstormning av installationer och ökat supportbehov. Vi hade svårt att hinna ikapp när det sprang iväg så snabbt.

Förutom att Daikin satsar på ökat tekniskt stöd till installatörerna har företaget öppnat ett experience center i Solna, med ett utbildningscenter där installatörer kan få teoretiska och praktiska utbildningar och ett showroom för slutkunder. Även på kontoret i Göteborg erbjuds utbildningar samt ett mindre showroom.

– Planen är att vi ska finnas tillgängliga på fler platser på sikt, säger Camilla Meyer.