Foto: Anders Myrdal

En lysande stjärna på pickuphimlen

Publicerad: 07 november 2018 Text: Anders Myrdal

Mercedes-Benz X-Klass 350 d V6 med en egenutvecklad V6-motor under motorhuven är en körupplevelse utöver det vanliga.

Foto: Anders MyrdalOm du är beredd att lägga ner cirka en halv miljon på en hantverkarbil kan X-Klass absolut vara värd en provkörning.

Många lyckade saker gör bilen till en lysande stjärna på pickuphimlen. Att köra X-Klass med en sexcylindrig motor är en oerhört mycket större upplevelse än X-Klass med fyra cylindrar.

En stark och förhållandevis bränslesnål dieselmotor, god fjädring och körkomfort, oslagbar instrumentering och användarvänliga digitala förar­stöd gör bilen till en mycket lyckad pickup.

Foto: Anders MyrdalDet som skiljer denna pickup från de flesta andra är den välisolerade hytten, som håller det mesta trafikbullret utanför bilen.

Bilens motor sitter för övrigt även i till exempel personbilen Mercedes-Benz E 350 d. På transportbilssidan sitter motorn i en av Mercedes Sprinter­modeller.

Vid körning på terrängbana i Slovenien med branta backar och täta snår får bilen verkligen visa vad den går för.

Detta med hjälp av en mycket bra permanent fyrhjulsdrift, hjälpmedel som down hill assist och den förträffliga kameran som visar bilens omgivning i 360 grader.

De gör det smidigt att köra i branta backar och trånga passager. X-Klass är lika skön att köra på landsväg, svår terräng och motorväg.

Läs mer: Ny gasmotor – men var är den automatväxlade lådan?

Foto: DaimlerDen permanenta fyrhjulsdriften 4MATIC driver med 60 procent på bakhjulen och 40 procent fram som standard och kan ställas i tre lägen – 4L för tuff terräng, 4H för lättare terräng och 4MAT för landsvägskörning.

Som tillval finns diffspärr på bakaxeln. Bilens markfrigång är drygt 20 centimeter och vadförmågan är 60 centimeter.

För den europeiska marknaden kommer X-Klass med komfortfjädring som standard. Fjädringens konstruktion, dämpningselement och axlar ger en bra kördynamik och krängningsstabilitet.

Chassi med förhöjd markfrigång kan beställas som tillval. Jämfört med komfortfjädringen är markfrigången 20 millimeter högre genom att fjädrarna är längre, vilket förstås ger bättre möjligheter att köra i svår terräng. Bilen har även skivbromsar runt om och rattväxlingspaddlar.

Det som dock talar emot X-Klass är det intensiva samarbetet i utvecklingen av bilen med Nissan Navaras plattform, där även Renault Alaskan är systerbil.

Men när nu Mercedes tar klivet över till att utrusta sin bil med en egenutvecklad V6:a (258 hästkrafter mot den fyrcylindriga motorn som har 190 hästkrafter) drar Mercedes i från och får många extra poäng.

Läs mer: Lätta lastbilen blir smartare

Och den digitala förarmiljön är i en klass för sig. Det som skiljer bilen från Navara, Alaskan och andra pickuper är den lyxiga instrumenteringen och även annan utvändig design på bilen.

Det är enkelt och går snabbt att hitta de knappar och reglage du för tillfället är i behov av. Lösningen med en stor vridbar knapp i stället för touchskärm, för att manövrera sig fram i bilens system, är mycket användarvänlig.

Mercedes satsning på en V6-motor ger en bil som har en topphastighet på 205 kilometer per timme med en acceleration från 0–100 på 7,5 sekunder.

Siffror som få pickuper kan matcha. USA-importerade bilar då borträknade.

Foto: Anders Myrdal

Fakta/Mercedes-Benz X-Klass 350 d V6

Ekonomi
Prisnivå: Grundpris 414 900 kronor.
Första förhöjd leasingavgift: 82 000 kronor.
Leasingtid: 36 månader.
Leasingavgift/månad: 6 680 kronor (inklusive försäkring).
Restvärde: 140 000 kronor.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 8,3.
Övrig information
Säkerhet, grundutrustning i urval: Högsta säkerhetsbetyg, fem stjärnor av Euro NCAP.
Motoralternativ: 3,0 liter/diesel 258 hk/550 Nm.
Lastutrymme: Flakets lastyta i m2: 2,48.
Växellåda: 7-stegad automatlåda.
C02-utsläpp i g/km: 237.
Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg/3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: Permanent fyrhjulsdrift.
Webbsida: http://transportbilar.mercedes-benz.se/x-klass
*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredits prissättning i september 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Fler nyheter