Logga in

Inga misstag under mattan och 8 andra Lean-rutiner

Publicerad
3 okt 2023, 06:00
| Uppdaterad
2 okt 2023

Om någon gör fel lyfts det fram i gruppen. ”Det handlar inte om att peka ut någon”, säger Tony Carlén på Triclima Installation, som ringar in de viktigaste delarna i Lean-metoden.

Installationsbossen:
”Lean gör många rädda”

Effektivisering:
Supersnabbt stambyte med egen metod

1. Samma tider gäller för alla

Tony Carlén. Foto Daniel Roos.

Hela arbetslaget har fasta arbetstider som ska hållas av alla. 

– Jag har sett hur folk kan komma och gå lite hur som helst på byggen och att man knappt märker om någon skulle lämna arbetsplatsen. Hos oss gäller samma, fasta tider för alla, säger Tony Carlén.

2. Morgonmöten

06.30 är tid för samling. Från vänster: Benny Wiman, Oscar Hoff, Anton Martinsson Fillén, Tim Sjöholm, Oscar Hjortman och Philip Gren. Foto Daniel Roos.

Varje arbetsdag inleds med ett möte, som leds av ansvarsmontören – en timme på måndagar och tio minuter de övriga dagarna.

– Det ger koll på att allt flyter på som det ska och ger möjlighet att snabbt åtgärda eventuella hinder. För många företag är morgonmöten självklart sedan länge, men inom bygg är det annorlunda.

3. Gemensam uppstart för projekten

Planeringen görs gemensamt innan projektet drar igång. Foto Daniel Roos.

Inför varje större projekt samlas hela arbetslaget i möten för att prata om uppdraget, planera produktionen, metoder, verktyg och material, med stöd av en Lean-konsult.

– Det är sällan som man pratar om pengar och produktion med medarbetare även om det handlar om uppdrag för tio miljoner kronor. Jag tycker att det är en viktig del.

Hela arbetslaget är med och beslutar om schemaläggningen innan projektet startar.

– Att beslutet fattas gemensamt gör det enklare för mig att säga att ”det här har vi ju bestämt”.

4. Tydliga roller

Tony Carlén är delägare och projektledare, Benny Wallin och Oscar Hoff är montörer, Anton Martinsson Fillén är ledande montör och Tim Sjöholm är ansvarsmontör.

Projektledare, ansvarsmontörer, ledande montörer och montörer har tydliga roller och individuella arbetsinstruktioner som gör att var och en kan planera arbetet framåt på egen hand om det behövs. Montörerna har egna arbetsinstruktioner för de kommande 3–5 dagarna. 

– Det betyder inte att någon är viktigare än den andra. Precis som på en restaurang är diskaren lika betydelsefull som kocken för att allt ska fungera.

5. Whiteboard med planering

På hotellet finns två tavlor för de olika projekten. Den här tavlan gäller ombyggnationen av kontorsrum till hotellrum. På fredagen blir det resa med hela företaget. Foto Daniel Roos.

Allt som görs, ska göras och har gjorts är synligt för alla. Whiteboarden som följer med på alla byggen visar den detaljerade produktionsplanen för de kommande två veckorna. Det finns även ett veckoschema för det gemensamma arbetet och listor där alla bockar av de moment som är klara. På whiteboarden kan alla på bygget se var kollegorna befinner sig.

6. Allt material på plats 

Foto Daniel Roos.

Alla verktyg och material i rätt mängd finns på plats, även sådant som pennor och sopsäckar. Allt är packat så att varje montör enkelt ska hitta det som behövs för de olika arbetsmomenten.

7. Misstagen diskuteras

Oscar Hoff jobbar på med sista avloppsgrodan och har lärt sig en metod för att få till det perfekta fallet av Tim Sjöholm. Foto Daniel Roos.

Gör man själv ett fel eller upptäcker att någon annan gjort det ska det lyftas fram i gruppen på mötet.

– Det är ungefär som Lex Maria inom vården. Det handlar inte om att peka ut någon, utan är ett sätt att undvika att samma misstag sker igen. När vi höjer händelser, som vi kallar det, kan vi diskutera dem och lära av varandra. 

8. Starkare Teamkänsla

Pressbild. Foto Getty Images.

Transparens, delaktighet och gemensamma beslut gör att alla ser sin roll i varje projekt och vet att de är betydelsefulla. Eftersom besluten fattas gemensamt i stället för uppifrån minskar risken för konflikter

– Vi är som ett fotbollslag. Jag tycker att det är roligt och hoppas att de andra känner detsamma.

Multimontörer
Så lyckas Modexa fixa ett stambytt badrum på 12 dagar

9. Konsultstöd

Konsulten, som är expert på Lean-metoden, hjälper till med utvärdering, planering och utveckling.

– Vissa kan tycka att det är en onödig kostnad men för oss har konsulten ett stort värde, inte minst att det blir av att vi avsätter mötestiden tillsammans.