Logga in

Supersnabbt stambyte med egen metod

Publicerad
25 apr 2023, 08:22

Modexas multimontörer renoverar ett badrum på två veckor – och är dessutom drillade i kundvård. Vi hängde med till äldreboendet i Norrköping där hyresgästerna bor kvar medan stambytet pågår.

Läs också:
Så lyckas Modexa fixa ett stambytt badrum på 12 dagar

Modexas vd:
”Det är inte okej att stå utan badrum i åtta veckor”

Det är ovanligt livfullt i HSB:s äldreboende Rösgången 31 i Norrköping sedan i höstas, då Modexa påbörjade stambyte och renoveringar av badrum och tvättstugor i det nio våningar höga punkthuset.
Arbetsledaren Sime Naumovski och hans gäng med elva montörer har blivit bekanta ansikten för de boende som gärna växlar några ord och tar en kaffe om det finns tid.

– Min dörr är öppen så det är bara att kliva på och måla när det passar, hojtar en dam genom glipan i dörren till samlingslokalen på nedre botten.

Sime Naumovski nickar och ler.

Just i dag är det extra ruschigt eftersom alla husets 54 badrum ska vara klara dagen därpå. Att hålla tiden är en viktig del i Modexas verksamhetsmodell där varje moment är tidsberäknat och förberett innan renoveringen drar igång med prefab och måttanpassade material. “Löses på plats” finns det inte utrymme för. 

De äldre bor kvar i HSB: s fastighet under stambytet, som är en teknisk utmaning eftersom nio badrum renoveras i sänder då de är kopplade till samma stam. Foto Peter Holgersson

Det är första gången som företaget arbetar i ett punkthus – en extra utmaning rent tekniskt eftersom nio badrum görs i ett svep då de är kopplade till samma stam, berättar Sime Naumovski. Det är också speciellt att arbeta i ett äldreboende där hyresgästerna behöver extra omsorg. Därför är arbetstiden här lite längre än vanligt – tre veckor per badrum istället för 10-15 dagar som är standard för företaget.

– Vi måste till exempel ta hänsyn till att de boende är äldre och inte så rörliga. Därför finns tillfälliga toaletter och duschar avsatta i huset som de kan använda. I normala fall brukar vi sätta upp baracker med privata toaletter och duschar på gården under tiden då renoveringen pågår, säger Sime Naumovski.

Ett annat undantag från det vanliga arbetssättet är att de som har små badrum slipper ha kassetter med färdiga stammar i lägenheterna eftersom det blir trångt. För de lägenheterna görs därför den delen av jobbet på traditionellt sätt.

Sime Naumovski började jobba med metoden som montör för elva år sedan. Idag är han arbetsledare och handledare för sina nya kollegor. Foto Peter Holgersson.

Huvuddelen av renoveringsarbetet sker innan montörerna tar vid genom noggranna mätningar och förberedelser på huvudkontoret i Katrineholm. Där packas allt material – från LK:s prefabkassetter, WC-stolar, tvättställ med förmonterade blandare, duschkabiner och handdukstorkar – till minsta krok och skruv, uppmärkt för varje lägenhet. Containrarna med materialet placeras utanför bygget där montörerna kan plocka färdiga lådor med det som behövs till respektive badrum.

I Katrineholm utbildas också Modexas montörer i den egna akademin. Under sex månader får de träna på de 23 olika moment som krävs, från demontering till kakling och installation i arbetsbås på skolan innan de är klara att jobba under handledning, som aspiranter. Under utbildningen får de också chansen att vässa sina kunskaper i svenska språket. Efter ett år som aspiranter är de klara montörer. 

”Vissa tycker att det känns som att badrummet är större när vi är klara”

Sime Naumovski

De nya badrummen byggs upp inne i de gamla. Kaklade väggar får sitta kvar vilket gör rivningsprocessen snabbare, minimerar avfallet samt risken för att utsättas för asbest, förklarar Sime Naumovski. Oskadade WC-stolar, tvättställ och annat som kan återanvändas  sparas till kommande projekt. Hyresgästerna har inte uttryckt missnöje för att metoden innebär att badrummet krymper, säger han.

– Det är väldigt lite utrymme som försvinner och vi brukar göra om planeringen så vissa tycker att det känns som att badrummet är större när vi är klara.

Certifierade elektriker och VVS-montörer gör eldragningen i badrummen och rörkopplingarna till stammen i källaren – I det här fallet  Åby Eltjänst och Bravida Norrköping. Resten av jobbet gör multimontörerna. 

– Alla kan lära sig bygga badrum på vårt sätt, så det är den sociala kompetensen som är viktigast. 
Vi tar hissen upp till en lägenhet där aspiranten Husam Dawod står och fogar kakel i badrummet som han byggt själv, med stöd av handledaren Sime Naumovski. Det rullar på bra, säger han.

– Jag kunde ingenting när jag började på Modexa. Han har lärt mig allt, säger han och nickar mot Sime Naumovski.

Sime Naumoviski och Husam Dawod i ett av de 54 badrummen som ska vara klara dagen därpå. Foto: Peter Holgersson.

Liksom de flesta av Modexas montörer har Husam Dawod lämnat sitt hemland och sin familj där för ett tryggare liv i Sverige. Själv flydde han från kriget i Irak. Innan han rekryterades av Modexa jobbade han på Rustas lager i Norrköping.

– Nu gör jag allt, river, borrar, kaklar. Jag kan bygga ett helt badrum, säger han stolt.

Husam Dawod var ansluten till Portalen – ett samverkansprojekt i Norrköping, där bland annat kommunen, Svenska kyrkan och bostadsföretaget Hyresbostäder ingår – som ska hjälpa flyktingar och andra inflyttade att komma in i jobb och svensk vardag. Det var på den vägen han fick veta att Modexa sökte folk.

Rekryteringen skedde i samarbete med den lokala arbetsförmedlingen. Efter ett antal urvalsmoment, där det ingick en slags “speeddejting”  blev han en av de 15 som antogs av cirka 600 sökande. Det avgörande för att bli utvald är, förutom social kompetens,att man behärskar svenska språket och är “någorlunda praktiskt lagd”.

När äldreboendet är klart ska Husam Dawod och hans kollegor flytta till Karlskoga för att jobba med ett annat större renoveringsprojekt. Modexa ordnar tillfälliga bostäder lokalt där projekten pågår till de montörer som bor på annan ort.

”Det kan vara lite stressigt att hålla tiden ibland”

Sime Naumovski

Ett par trappor ner lägger montören Nihad Ibrahim sista handen vid ett av de badrummen som han ansvarar för. Nihad Ibrahim har jobbat för Modexa i 3,5 år och ingick i första “kullen” som utbildades i företagets akademi. Han är kurd och flydde tillsammans med sin syster från kriget i Syrien för sju år sedan, när han var 27 år, berättar han. Flykten gick “den vanliga vägen” via Turkiet, gummibåt över Medelhavet och vidare genom flera europeiska länder, som Ungern och Tyskland. Systern bor i Frankfurt och de ses så ofta de kan.
I Syrien sydde han kläder och hade en egen fabrik. Det kan han sakna.

Vad är bäst med jobbet här?

– Kollegorna, svarar han snabbt.

På bottenplanet i huset har Modexa sitt tillfälliga kontor under renoveringsarbetet. På en tavla står dagens schema uppskrivet.

– Det kan vara lite stressigt att hålla tiden ibland, säger Sime Naumovski, när han slår sig ned vid ett av borden.

Under VVS-Forums besök går hans telefon varm eftersom montörerna vill checka av olika saker. Fattas det folk eller om tiden börjar bli knapp rycker han in och hjälper till med renoveringen.

– Det syns nog på mina byxor, säger han och pekar på fläckarna och skrattar.

Sime Naumovski började som montör i vd:n Stefan Hammarbäcks tidigare bolag för elva år sedan. Innan han kom till Sverige drev han en nattklubb och två kaféer i Skopje i Makedonien.

– Jag hade ett bra liv, men det finns ingen trygghet där. Allt kan plötsligt ryckas ifrån en. Dessutom hade jag vänner som redan bodde här och tjatade på mig att komma hit, säger han.

Nu är han arbetsledare och handledare för sina nya kollegor. När det här projektet är klart ska han tillbaka till Katrineholm för att göra det han tycker är bäst på, jobba som lärare och utvecklare i företaget.

– Allt går att vässa och göra ännu snabbare, säger han.

Som exempel berättar han att det tar knappt fyra minuter att montera blandaren på tvättstället i fabriken i Katrineholm och betydligt mer tid att göra det på plats.  Modexa har också planer på att tillverka egna kassetter och att starta en akademi i Umeå. Målet är att företaget ska ha 150 utbildade montörer om två år. I dag är de 34.

Sime Naumovski säger att jobbet har betytt mycket för hans sociala liv. I hans svenska nätverk finns kollegorna på Modexa, elektriker och VVS-montörer som han samarbetat med och en del av de boende i husen där han jobbat. En av hans vänner från Makedonien, som har en master i ekonomi och juristexamen, har nyligen  blivit anställd av företaget.

Sime Naumovski i en av de två materialcontainrarna som placerats framför huset entré. Allt material är tydligt uppmärkt och packat individuellt för de olika badrummen. Foto Peter Holgersson.

– Vi vill hjälpa folk att komma in i arbete och språk. Men det finns de som inte vill utan hellre sitter hemma och får a-kassa. Det fattar jag inte, säger han.

De två containrarna utanför entrén är näst intill tömda på material. Nästa vecka ska Sime Naumovski och hans gäng ta itu med husets fem tvättstugor och fyra tvättförråd innan de lämnar huset och de boende.

Vid porten sitter en dam på sin rullator och röker. Hon ser fram emot att få börja använda sitt nya badrum, säger hon.

– Vi har inte varit i det här huset så länge men de gamla är glada att ha oss här eftersom det blir lite liv och rörelse i huset, säger Sime Naumovski.

I de större projekten som har pågått i två, tre år brukar de lära känna de boende ganska bra, säger han och berättar att killarna ibland erbjöd sig att handla åt äldre under pandemin.

– Det händer att boende från hus som jag jobbat i tidigare ringer mig om de behöver hjälp istället för att kontakta fastighetsskötaren. Det är speciellt.

Fakta Modexa

Grundat: 2019 genom en sammanslagning av två bolag.

Anställda: 6 tjänstemän och 34 montörer

Montörernas formella titel är ”uppsättare” – ett skrå som inte ingår i Byggnadsarbetareförbundet. Istället är det med GS-facket  (för skogs-, trä- och grafisk bransch) som Modexa tecknat kollektivavtal

Kunder: Kommunala och privata fastighetsägare som Uppsalahem och HSB.

Omsättning: 35 miljoner kronor 2023. Budgeterat för 60 miljoner kronor 2024.