Logga in

Bråk om badrumsrenovering: ”Med facit i hand skulle jag ha släppt det”

Publicerad
5 feb 2024, 06:00
| Uppdaterad
13 feb 2024

Konflikten med kunden om en badrumsrenovering ledde till en rättstvist som pågått i fem års tid – och som slutade med att kunden dömdes att betala 750 000 kronor. 
– Jättesorgligt och jobbigt, säger entreprenören.

VVS-fel i nybygget
Kunden i Arn: ”Upptäckte mängder av fel som besiktningsmännen missat”

Tvist i arn
Totalstopp i avloppet efter relining i badrum

Ett par och ett byggföretag hamnade i tvist efter en badrumsrenovering (läs alla detaljerna i fallet i rutan längst ner i artikeln).

Frågan om när ett jobb kan sägas vara slutfört kom att bli en avgörande detalj när ärendet senare blev domstolssak. När konflikten väl blossat upp låste sig snabbt kommunikationen mellan parterna. Paret anlitade en jurist som företaget skulle kommunicera med.

– Jag är säker på att vi hade kunnat lösa det utan att riva upp badrummet, men de ville inte låta oss fixa det, säger byggföretagets vd till VVS-Forum.

Missnöjd med VVS-firman

Han är besviken på att det VVS-företag med Säker vatten-auktorisation som anlitades gjorde så många allvarliga missar. Bland annat felaktigt placerade fördelarskåp, oisolerade rör och rör som hade dragits utanför badrummet in i sovrummet. Besiktaren slog också med på ett felaktigt placerat eluttag med kapsling utan vattenskydd, ett elen var inte färdigdragen och duschdörren inte monterad. Vissa av felen berodde på att renoveringen inte var klar hävdar företaget men parterna var oeniga även om den saken.

– Men med facit i hand skulle jag bara ha släppt det. Det har inte varit värt fem år av grubblerier och allt onödigt merjobb för att få betalt för renoveringen, säger han.

Jättesmäll för kunden

Paret dömdes till slut att betala för det utförda arbetet och företagets rättegångskostnader. Summan landade på nära 750 000 kronor för paret, varav 290 000 var för renoveringsarbetet.

– På ett sätt är det ett slags upprättelse, att det blev fastställt att man som entreprenör har rätt att få betalt för utfört arbete och rätt att få åtgärda eventuella fel, men ingen har vunnit på detta och för kunden blev det en ekonomisk jättesmäll. Det tycker jag är jättesorgligt. Det känns inte heller bra när man inte får slutföra jobbet, rätta till fel och lämna en nöjd kund. säger vd:n.

Vad har du lärt dig av den här historien?

– Hur viktigt det är med kommunikation, med alla inblandade, både kund och underentreprenörer, och att anlita bra underentreprenörer. Jag har också förstått att man som entreprenör måste ha koll på allt själv, inklusive Säker Vattens regler. Dessutom har jag blivit väldigt tydlig med att informera om varje avvikelse som måste göras.

"Faller på sin egen orimlighet":
Kunden krävde en kvarts miljon efter badrumsrenoveringen

Här är alla turerna i tvisten

  • Började med en renovering. 2019 beställde paret en renovering av badrummet i 30-talshuset av byggföretaget, som i sin tur anlitade underentreprenörer för VVS- och elarbeten. 
  • Efter renoveringen upptäckte paret flera missar i badrummet, bland annat att det rann in vatten i skåpen på väggen.
  • Besiktare anlitades. Vid en besiktning hittades en mängd mer och mindre allvarliga fel, främst på VVS-och elinstallationer.
  • Inte klart? Byggföretaget svarade att en del av problemen berodde på att arbetet inte var slutfört. Men paret hade en annan uppfattning om den saken. Att byggföretaget hade lämnat en städinstruktion till dem, tagit bort skyddspappret och publicerat ett Instagraminlägg om ”det färdiga badrummet” var en tydlig signal om att de hade jobbat klart, tyckte paret. Företagets inställning är att ett Instagraminlägg ska betraktas som reklam och inget annat.
    – Jobbet är klart när vi lämnar kvalitetsdokumentet till kunden, säger företagets vd.
  • Kunden avböjer lösning. När företaget föreslog en plan för hur felen skulle åtgärdas tackade paret nej till den. Deras inställning var att hela badrummet behövde göras om från grunden och att de hade tappat förtroendet för företaget och ville anlita någon annan. Därför ville de ha prisreduktion och skadestånd i stället för att få felen åtgärdade.
  • Fallet hamnar i tingsrätten. När paret inte betalade fakturan för det utförda arbetet lämnade företaget in en stämning till tingsrätten, men rätten ansåg att företaget inte kunde styrka att fakturan hade förfallit. Det beslutades att företaget skulle stå för parets rättegångskostnader.
  • Överklagan. Företaget överklagade till hovrätten och hävdade att kunden hade avbeställt jobbet innan det var slutfört. När målet togs upp här konstaterade hovrätten att ett Instagraminlägg, borttagning av skyddspapper och lämnade städinstruktioner inte var tillräckliga bevis för att arbetet var klart. Dessutom tolkades parets handlingar, inklusive deras mejlkommunikation med företaget, som en avbeställning av ytterligare arbeten. 
  • Hård dom för kunden. Paret dömdes alltså att betala för det utförda arbetet och företagets rättegångskostnader. Summan landade på nära 750 000 kronor för paret, varav 290 000 var för renoveringsarbetet.