Jag är inte nöjd med besiktningen, kan jag kräva en ny?

Publicerad 15 jun 2022, 12:51

VVS-Forums badrumsexpert Sajad Mirkhalafi svarar på vad en montör kan göra om man är missnöjd med besiktningen.

FRÅGA: Jag är inte nöjd med besiktningen, vad kan jag göra?

SVAR: Montören bör först och främst gå tillbaka till avtalet och se vad som gäller mellan parterna och vilken avtalsform det är. Därefter är det ett antal saker man behöver kolla upp, för det första om besiktningsmannen är lämpad för uppdraget och har den erfarenhet och kunskap som krävs.

Läs mer om branschexperten:
”Vi hittade över 50 fel i det lyxrenoverade badrummet”

Fler frågor och svar:
”Man ska egentligen inte borra ett enda hål i ett badrum”

Du ska också ha fått en kallelse i god tid, två veckor är vedertaget, för att ha möjlighet att närvara vid besiktningen. Jag tycker att montören ska kräva att besiktningsmannen kommer med tydliga hänvisningar till regelverket som åberopas när fel noteras, om det är AMA, BBR, Säker Vattens branschregler eller något annat.

Den sista möjligheten som entreprenören har är att begära en överbesiktning. Det innebär att parterna utser en besiktningsgrupp som prövar delar eller hela av besiktningen. I vissa avtal är det här inte reglerat, utför du ett arbete hos fru Karlsson utan avtal kan du inte påkalla överbesiktning utan bara en ny besiktning av någon annan.

Läs fler svar:
Får man installera tappvattenledningar i golvbjälklag med golvvärme?

Vi är med i många tvister varje år där beställaren har en besiktningsman och entreprenören en annan och då är det upp till rätten att avgöra vilken av dem som låter mest trovärdig. Det är en tuff uppgift för domstolen att avgöra mellan två tekniska specialister som har motstridiga uppfattningar. Då går de på den som känns mest trovärdig och därför är det viktigt att den besiktningsman du väljer har en gedigen kompetens och erfarenhet.