“Rotjobben innebär mycket merarbete med administration”

Publicerad 14 feb 2022, 06:00 | Uppdaterad 10 feb 2022

Det råder ingen pandemikris i VVS-branschen – tvärtom. “Vi behöver tacka nej till jobb”, säger en VVS-företagare som pekar på ett särskilt problem med de ökande rotjobben.

Ny statistik från Skatteverket visar en uppgång för rotavdraget med 12 procent under 2021 jämfört med föregående år. Beloppen för utbetalda rotavdrag har ökat från 10,8 miljarder kronor 2020 till 12,2 miljarder kronor 2021. 

Enligt Skatteverket är det pandemin ligger bakom ökningen, eftersom folk har passat på att renovera hemma – jobb som ger rätt till rotavdrag.

Ett företag som ibland tvingas tacka nej till jobb, för att man helt enkelt inte hinner, är Hallstavik VVS i Norrtälje. I Norrtälje har rotavdragen ökat med närmare sju procent, enligt Skatteverkets statistik.

– Det är förstås bra för verksamheten med mycket jobb, men det händer att vi måste tacka nej eftersom vi inte hinner med. En av orsakerna är att rotjobben innebär mycket merarbete, säger Stefan Larsson, delägare i Hallstavik VVS.

Den så kallade fakturamodellen för rotavdrag infördes den 1 juli 2009. Modellen innebär att kunden får rotavdrag direkt i samband med betalningen till entreprenören av det utförda arbetet. Skatteverket gör utbetalningen till företaget.

VVS-företagaren som ombildat sin enskilda firma till ett aktiebolag nekades först rotavdrag
Försenad F-skattsedel stoppade rotavdrag

Byggföretaget räknade med att renoveringen skulle ge ett rotavdrag på 100 000 kronor
Krävde tillbaka rotavdrag för köks- och badrumsrenovering

Stefan Larsson gillar inte alls fakturamodellen då den innebär att företagen måste kontrollera kundernas uppgifter för att det ska bli rätt mot Skatteverket. 

– Många kunder har ingen koll på fastighetsbeteckning, personnummer eller vem som äger fastigheten. Det är fel på åtta av 20 rotfakturor och vi måste fakturera om, säger han och tillägger:

– Det här blir väldigt omständligt. Om kunden hade stenkoll på om det är han eller frun som äger fastigheten, kan sitt personnummer och sin fastighetsbeteckning skulle det inte vara något större problem att hantera rotavdraget, säger han.

Stefan Larsson frågar inte kunderna om de vill ha rotavdrag.

– Det får de själva ta upp. Men vill någon ha rotavdrag i efterhand så brukar vi hjälpa till med det. Fast handlar det om rotavdrag för 1–2 timmar så ger det ingenting för oss. Det kostar mer än vad det smakar. 

Rotavdraget skapar mycket jobb i branschen, även om det sänkts från 50 till 30 procent.

– Rotavdraget är en bra grej, men Skatteverket borde ta hand om det administrativa och sen borde rotavdraget höjas till 50 procent igen, säger Stefan Larsson.

Fick en kalldusch när över 200 rotjobb skulle betalas tillbaka
VVS-firma nekades rotavdrag för vattenmätarkonsol – nu backar Skatteverket

Skatteverket lär dock inte jobba för en ändring av fakturamodellen.

– Bygg- och VVS-branschen har fått 12 miljarder kronor i subventioner förra året, det är väldigt mycket pengar. Då vill vi också veta vem som får pengarna. Det är möjligt att det kan vara tungt att hålla på med fakturamodellen om man har många kunder. Jag tror att de flesta kunder har koll på vad de heter och vilket personnummer de har, säger Pia Blank-Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

FAKTA/Uppgifter som företaget måste få från kunden för rotavdrag

  • Personnummer.
  • Fastighetsbeteckningen, vid arbete på småhus. 
  • Bostadsrättsföreningens organisationsnummer och lägenhetsnummer vid arbete i en bostadsrätt. 
  • Lägenhetsnummer.
  • Köpehandlingar, till exempel om fastigheten är nyköpt och kunden inte har hunnit ansöka om lagfart.
  • Arrendeavtal, köpebevis och eventuellt försäkringsbrev om kundens bostad är en byggnad på ofri grund eller en kolonilott.

Källa: Skatteverket