Logga in

Utan lärare – inga VVS-montörer

Publicerad
27 maj 2020, 06:00

Varför vill så få bli yrkeslärare? Anders Pargell, även känd som ”Rörmokarläraren” på Youtube, utbildar VVS-branschens framtida montörer. Han älskar det, men hatar administrationen.

Bristen på VVS-lärare runt om i landet är akut. Men Anders Pargell, som är en av landets drygt 10 000 yrkeslärare, går igång på jobbet.

Kolla in Rörmokarläraren på Youtube! ”Det ska vara snygga installationer”

– VVS-branschen har inget eget utbildningsmaterial, utom Teknikhandboken som innehåller allt jag undervisar om under tre års tid. Men den får vi inte dela ut till ettorna, bara till treorna. Det är idiotiskt, säger han.

Anders Pargell är VVS-montören som blev fritidsledare och hobby-trummis och sedan sadlade om till VVS-lärare och youtuber.

– Jag skulle vilja att det togs fram ett utbildningsmaterial för VVS som är så pass bra att när en ny lärare kommer till en skola så ska hon eller han kunna jobba med det direkt.

Anders Pargell har all undervisning i verkstan. Foto: Daniel Roos

Anders Pargell har arbetat i tolv år som behörig VVS-lärare. Han lägger också upp pedagogiska instruktionsfilmer om presskopplingar, backventiler och fästdetaljer på Youtube under signaturen Rörmokarläraren. Filmerna har mer än 350 000 visningar.

Se Rörmokarlärarens senaste film om kopplingar här.

På Järfällaskolan är Anders Pargell både lärare och mentor (det som förr hette klassföreståndare) för 29 elever.

– Det säger sig självt att jag inte kan hinna med alla. Det är en omöjlig uppgift. Dessutom fylls min arbetstid till 30 procent av administrativt arbete. Jag vet att jag är en duktig yrkeslärare och tycker verkligen att det är roligt att arbeta som VVS-lärare. Men det som tar knäcken på en är att behöva sitta i utvecklingssamtal och ha möten. Många rörmokare som sadlar om till VVS-lärare får en chock över hur mycket tid de måste lägga ner på administration. De slutar helt enkelt.

– Låt yrkeslärarna undervisa det de är duktiga på. Att fixa administrativa saker inom skolan kan andra som är duktiga på detta göra, menar han.

Maria Holmkvist är en av få kvinnliga VVS-lärare: ”Vill vara en förebild”

Tommy Hällgren är VVS-lärare på Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå. Han tycker att han har dragit vinstlotten i jobblotteriet.

Tommy Hällgren, VVS-lärare på Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå.

– Jag trivs oerhört bra som VVS-lärare, som jag nu har varit i elva år.

Tommy Hällgren är även han utbildad VVS-ingenjör. Att han förmodligen skulle tjäna dubbelt så mycket om han arbetade som ingenjör istället för VVS-lärare biter inte på honom.

– Nej, det finns så mycket annat i livet som är viktigare än pengar. Ungdomarna ger så mycket tillbaka, dessutom ofta med humor och glädje, säger han.

Varför tror du att så få vill bli VVS-lärare?

– Jag tror att många upplever tanken på att stå i ett klassrum och föreläsa inför ett 20-tal elever som skrämmande. Men utöver yrkeskunskap räcker det egentligen med att man trivs med ungdomar och har nära till skratt för att lyckas med jobbet.

Tommy Hällgren är noga med att förbereda eleverna inför APL-praktiken.

– Jag brukar säga så här: ”Vill du ha ett jobb efter praktiken ska du visa intresse, hålla tider och ge f-n i mobilen.”

Svenskt Näringslivs rapport visar: Akut brist på yrkeslärare

FAKTA/VVS-lärare

  • 25 procent av VVS- och fastighetsprogrammen på gymnasieskolorna i landet saknar minst en lärare i ämnet.
  • Det finns cirka 260 yrkeslärare som undervisar på VVS- och fastighetsprogrammet.
  • Medelåldern är hög i lärarkåren, hälften av alla yrkeslärare är 50 år eller äldre.
  • Medellönen för en VVS-lärare är 35 500 kronor jämfört med 36 900 kronor för VVS-montörer.

Källor: Skolverket, Statistiska Centralbyrån, VVS-branschens Yrkesnämnd.