Svenskt värmekraftsystem till kryssningsfartyg

Publicerad 28 apr 2016, 14:50

Italienska Fincantieri, världsledande inom skeppskonstruktion, har valt svenska Climeons värmekraftssystem för energieffektivisering till nya kryssningsfartyg.
– Denna stora order visar den stora miljövinst som finns för våra kunder, säger Thomas Öström, vd och grundare av Climeon.

Det italienska varvet har köpt sex Climeon Ocean 450M-system som kommer bli installerade på kommande kryssningsfartyg. Den totala kapaciteten på alla fartyg är upp till 2,7 MW.

Fincantieri är det första varvet i världen att installera Climeon Ocean på kryssningsfartyg, men ordervärdet är hemligt, uppger Climeons kommunikationsavdelning.

– Vi kommenterar inte enskilda affärers ordervärde, men en Climeon Ocean 450-enhet kostar normalt sett flera miljoner kronor, säger Jessika Falkenby på Climeons kommunikationsavdelning.

Svensktillverkade Climeon Ocean är en värmekraftslösning som genererar miljövänlig el från en motors kylvatten på exempelvis ett fartyg. Konfigurationen optimerar energieffektiviseringen och användandet av restvärme från fartyget. Något som resulterar i reducerad bränslekonsumtion och i slutändan minskade koldioxidutsläpp.

– För Climeon är denna order ett stort steg in i den viktiga kryssningsfartygsbranschen, säger Johan Larsson, ansvarig för den marina marknaden på Climeon. Energi- och miljömässiga besparingar är viktiga faktorer för branschens framtid och vi ser därför ett stort intresse för vår lösning.

Climeon Ocean är baserad på en prisbelönt ny teknik som konverterar varmt vatten till 100 procent miljövänlig el. Nyligen hamnade företaget på prestigefyllda ”33-listan” för andra året i rad, där de ”hetaste” unga svenska teknikföretagen listas av tidningarna Affärsvärlden och Ny teknik.

Leveransen av ovan Climeon Ocean-systemen startar 2017. En Climeon Ocean 450M kan varje år spara upp till 900 ton fossilt bränsle och 2 700 ton koldioxidutsläpp.