Logga in

Så slår skatten mot tjänstebilar

Publicerad
17 sep 2019, 07:00

Det är inte bara transportbilar som riskerar kraftigt höjd fordonsskatt, för vissa tjänstebilar höjs skatten med drygt 10 000 kronor 2020. VVS-Forum har listat hur skatten och det nya förmånsvärdet slår mot fem vanliga tjänstebilar.

Om drygt tre månader träder det nya bonus malus-systemet i kraft. Som VVS-Forum tidigare skrivit om blir det en kraftig höjd fordonsskatt på transportbilar.

Här är transportbilarna som vinner på det nya systemet

Men även tjänstebilar av personbilsmodell får en högre skatt.

Införandet av en ny mätmetod av koldioxid, WLTP, efter årsskiftet leder till att värdena för CO2-utsläppen blir cirka 20–25 procent högre för personbilar jämfört med dagens värden. Därmed höjs också fordonsskatten, i vissa fall dubbleras den jämfört med i dag.

Allra hårdast drabbas ägare av transportfordon. Men även den som i dag har en skattebefriad miljöbil får efter årsskiftet börja betala skatt, om bilen släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. Den femåriga fordonsskattebefrielsen för miljöbilar tas bort.

Så påverkas du av skattechocken på transportbilar

För den som har en förmånsbil läggs kostnaden för fordonsskatten till förmånsvärdet, vilket innebär ökad kostnad för innehavare av förmånsbilar.

– Detta riskerar att bromsa upp minskningen av CO2-utsläppen från nya bilar i Sverige. Den kraftiga fordonsskattehöjningen kommer att slå hårt mot personbilar. Det kan leda till att man väljer att avstå från köp och i stället fortsätter att köra sitt gamla fordon, vilket riskerar att bromsa sänkningen av koldioxidutsläppen, menar Mattias Bergman, vd för BIL Sweden och tillägger att fordonsindustrin är positivt inställd till WLTP och bonus malus-systemet som princip.

Så fungerar nya bonus malus-systemet

Regeringen har beslutat att bonus malus-systemet kommer att göras om redan under nästa år. Något som Mattias Bergman är kritisk till.

– Både branschen och konsumenten behöver tydlighet och framförhållning och inte mer av ryckighet, säger han.

Listan visar hur den nya skatten slår mot fem vanliga tjänstebilar:

 

Bilmodell

CO2-utsläpp, NEDC*

CO2-utsläpp, WLTP**

Skatt i dag

Ny skatt

 Höjning

1

VW Passat Alltrack TDI 240

150 g/km

198 g/km

3 137 kr

13 183 kr

 10 046 kr

2

Volvo XC 60 D4

124 g/km

154 g/km

1 415 kr

7 880 kr

 6 465 kr

3

VW Passat 2,0 TDI

110 g/km

139 g/km

737 kr

6 097 kr

 5 334 kr

4

Audi A4 40 TDI

111 g/km

138 g/km

809 kr

6 002 kr

 5 193 kr

5

VW Golf 1,6 TDI

102 g/km

130 g/km

390 kr

5 237 kr

 4 847 kr

 

Källa: Ynnor AB

       

 

 

 Fotnot: *NEDC (New European Driving Cycle) är det gamla sättet att mäta CO2-utsläpp med mera. **WLTP ( ”Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure”) är det nya sättet att mäta bland annat CO2-utsläpp på.

Höjning av förmånsvärde 2016–2020

Bilmodell

Höjning kr/månad

VW Passat Alltrack TDI240

 2 422 kr

Audi A4 40 TDI

 1 466 kr

VW Passat 2,0 TDI

 686 kr

VW Golf 1,6 TDI

 522 kr

Volvo XC60 D4

 379 kr

Källa: Ynnor AB

 

 

FAKTA/BONUS MALUS

Bonus malus är en beräkning av fordonsskatt för nya fordon. Den fungerar så här, enkelt uttryckt:

  • Den som kör en mindre miljöbelastande bil får en bonus, medan den som kör en diesel- eller bensinslukande bil får betala.
  • Den nya bonus malus-skatten tas ut under bilens tre första år.
  • Bonus gäller för fordon med utsläpp av max 70 gram CO2/km samt gasbilar.
  • Malus gäller för fordon med utsläpp av mer än 95 gram CO2/km.
  • Dieselbilar får dessutom ett extra miljötillägg.
  • Bonus malus gäller både personbilar och lätta lastbilar upp till 3 500 kg.
  • Bilar som är i trafik före den 1 juli 2018 omfattas inte.