Malin Granlund, vd på hantverksappen Done. Foto: Izabella Englund

”Vi matchar kunder med hantverkare”

Publicerad: 27 november 2019 Text: Eva-Maria Fasth

Hallå där Malin Granlund, vd och en av grundarna till Done, som söker VVS-montörer till sin nya app-tjänst.Done backas upp av tunga aktörer i byggbranchen.

Varför har ni dragit igång den här tjänsten?
­– Vår ambition är att skapa en app som gör det enklare för hantverkare att arbeta med privatkunder. Många duktiga hantverkare väljer att arbeta med företagskunder. De tycker att det är krångligt att jobba med okunniga privatkunder. Jag egna erfarenheter av problemet med att hitta hantverkare, eftersom vi har renoverat mycket hemma. Hantverkare toppar ju dessutom svarta listor över klagomål från konsumenter.

Vinner mark: Clas Ohlsons VVS-montörer överbokades direkt

Vad kan VVS-montörer vinna på att samarbeta med er?
– Både jag och medgrundaren Alek Åkström har bakgrund i tech-startups (nya, innovativa teknikföretag) där det finns mycket teknik som saknas inom byggbranschen och bland hantverkare. Hantverksbranschen är föråldrad när det gäller kommunikation.

Hur går det till rent praktiskt?
– Från kundsidan så bokar man in vad man vill ha, Vi matchar kunder med hantverkare för videosamtal och skippar hembesök. Kunden får en offert inom 24 timmar och all dokumentation sparas i appen. Vid väldigt stora projekt, som badrumsrenoveringar, kommer däremot hantverkarna hem till kunden och ger ett prisförslag.

Ny utmanare: Internet of things-pionjär går in i värmepumpbranschen

Hantverksbranschen har toppat Konsumentverkets lista över klagomål 13 år i rad. Vad ställer ni för krav på dem som jobbar för er?
– Vi kvalitetssäkrar alla våra hantverkare, tar referenser och kreditupplysning. Missnöjet inom hantverksbranschen kommer inte bara från kundsidan utan även från hantverkare som upplever att det är krångligt och tidskrävande att jobba med privatkunder.

Fler nyheter