Bild: Shutterstock och Clas Ohlson

Clas Ohlsons VVS-montörer överbokades direkt

Publicerad: 25 april 2019 Text: Charlotta von Schultz

Det "går nästan för bra" för Clas Ohlsons VVS-montörer som gör småfix i hemmen. Nu siktar butikskedjan på betydligt fler anställda.

Fem månader har gått sedan Clas Ohlson sjösatte tjänsten Clas Fixare som erbjuder småfix i hemmet. Kunderna kan till exempel boka mindre el- och VVS-jobb via app eller i butik. Vi ringde upp Peter Olsson, c/o Partner Manager på Clas Ohlson i Insjön i Dalarna.

Peter Olsson. Foto: Clas OhlsonHur har det gått?
– Fantastiskt bra. Vi startade 26 november i liten skala i Bromma, Solna och Sundbyberg. I mars utökade vi till fler områden i Stockholmstrakten samtidigt som vi ökade marknadsföringen. Nu går det nästan för bra – både VVS-montörerna och elektrikerna blev överbokade direkt, säger Peter Olsson.

Hur många fixare har ni rekryterat?
– Vi har totalt 20 anställda varav sex är VVS-montörer och sex är elektriker. Resten gör allmänna handyman-grejer som att skruva upp hyllor, spika fast lister och montera studsmattor. Och vi söker ytterligare personer att anställa, säger Peter Olsson.

Clas Ohlsons nya tjänst ska hjälpa kunderna med fix i hemmet

Vad skiljer er från vanliga elfirmor/VVS-firmor?
– Vi gör enbart småjobb. Det är en enorm brist på vvs-montörer och elektriker, och många installatörsföretag kanske inte lockas av att ta småjobb på några få timmar. Det är den luckan på marknaden vi vill fylla, säger Peter Olsson.

Finns det uppdrag ni tackar nej till?
– Visst, det händer att vi får förfrågningar om att byta ut helt avloppssystem eller att dra om all el i en villa. Men då tackar vi nej. Vi tar bara uppdrag som kan klaras av på max åtta timmar. Vår affärsidé är att vara en förlängning av butiken, och att installera det vi säljer i butik. Att bli en traditionell el- eller vvs-firma är vi inte intresserade av, säger Peter Olsson.

Vilka tjänster utför era VVS-montörer?
– Det vanligaste uppdraget att byta köks- och duschblandare. Och VVS-montören passar ofta på att göra andra saker när han ändå är på plats, som att sätta upp en gardinstång eller installera en router. Att gå utanför sitt specialområde är ett villkor för att börja jobba här. Att gilla kundkontakter är också viktigt, både i butik och ännu mer när man ska göra jobb i hemma hos folk, säger Peter Olsson.

1 maj är det dags för löneförhöjning för VVS- och kylmontörer

Jobbar era fixare även i butik?
– Ja, alla har en hemmabutik, som de jobbar i när de inte är ute på uppdrag. Många kunder passar på att ställa frågor när de ser en elektriker eller en VVS-montör. Det blir exempelvis många frågor om läckande kranar och toaletter. Ofta slutar diskussionen med att kunden beställer en tjänst, säger Peter Olsson.

Vad är er största utmaning?
– En utmaning är att få kunderna att vara så konkreta som möjligt när beställningen görs. Man kan skriva, fota och filma i appen, men det händer att kunden fotar fel del av anläggningen för att man inte riktigt har koll på tekniken. Men vår Fixarsupport i Insjön är van vid att prata med kunder och fråga saker på rätt sätt utan att någon behöver känna sig dum för att han eller hon inte vet vad det är för väggar därhemma eller vilken modell blandaren har.

Var är ni om fem år?
– Då finns vi på flera platser i landet och är betydligt fler anställda än idag. Troligtvis finns vi även i Norge och Finland, säger Peter Olsson.

Vi lever på norrmännen

Fler nyheter