Allt ljus på nya åttastegade automatlådan - vvsforum.se
Foto: Iveco

Allt ljus på nya åttastegade automatlådan

Publicerad: 03 maj 2018 Text: Anders Myrdal

VVS-Forum har testat "Van of the year 2018" med en diesel som klarar EU:s miljökrav. 

Gasmodellen av nya Iveco Daily har utrustats med en åttastegad automatväxlad låda. En välkommen nyhet för VVS-montörer som har behov av en bil som klarar tunga materialtransporter i stadsmiljö och som samtidigt är klimatsmart.

De flesta är nog överens om att det är ganska ansträngande att köra omkring med ett så stort skåp som Daily och växla manuellt i stadstrafik.

Därför är den automatväxlade lådan, som för övrigt är oerhört välkonstruerad med i princip ljudlösa växlingar, byggd för smidig körning i trafikmiljö med många start och stopp.

Provkörningen av nya Iveco Daily ramades in av snö och is i Båstad den 8–9 mars. Det bidrog till en lite större utmaning än väntat. 

Foto: Anders MyrdalPlus

  1. Stabil på landsväg.
  2. Gediget byggd bil för tung last.
  3. Fantastisk automatväxlad låda.
  4. Gasbilen ger extra skön körkomfort.

Minus

  1. Bilen saknar autobroms.
  2. Elbilen ligger högt i pris.

 

Iveco har gjort ett bra jobb med nya Daily. Men bilen med det stora skåpet och lastbilsbyggda ramen är i första hand byggd för åkerier som transporterar tungt gods. VVS-montörer som kör mycket gods utanför stadskärnan och använder bilen som rullande serviceverkstad prioriterar sannolikt en Iveco.

Tidigare modeller av bilen har gjort sig kända för att vara stabila och starka packåsnor. Det gäller även Iveco Daily år 2018. Den modell som jag gillar bäst är den gasdrivna bilen som är klart tystare än dieselvarianten. En tyst hytt ger en mer avspänd körning. Och visst, gas är absolut Ivecos huvudspår för framtida transporter i stora skåpbilar.

Den andra nyheten som sticker ut är att nya dieseldrivna Daily Euro 6 2020 är den första lätta lastbilen som är RDE-förberedd och redan nu klarar EU:s nya miljökrav, som kommer att börja gälla år 2020.

Det nya i jämförelse med tidigare år är att kraven från och med nu kommer att gälla utifrån värden som mätts under verkliga körförhållanden, det vill säga Real Driving Emissions. Äntligen får vi riktiga mätvärden och inget som mätts upp i fabrik.

I övrigt är det glest mellan nyheterna i de tre Daily-bilarna, som ingår under samlingsnamnet Daily Blue Power. Förutom gas- och dieselmodellerna ingår även den eldrivna bilen Daily Electric i Blue Power. Elbilen har funnits några år, men säljs i första hand enbart i projektform till en handfull kunder som har muskler att finansiera en stark miljöprofil.

Foto: Anders Myrdal

Som en effekt av Ivecos miljösatsning i den stora klassen fick biljätten nyligen utmärkelsen Van of the year 2018. Ett pris som årligen röstas fram av motorjournalister i Europa.

Juryn föll bland annat för att Ivecos nya serie av Daily har ett brett urval av drivlinor som minskar fordonsägarens miljöpåverkan.

Samtliga bilar i Daily Blue Power-programmet finns med uppkoppling i fordonet och med en 7-tumsskärm, alltså en betydligt större skärm än vid provkörningen.

En större skärm ger förstås helt andra digitala möjligheter, i form av till exempel GPS-navigering och möjligheten att använda egna appar från mobiltelefonen eller paddan. Tyvärr gick det inte att testa det eftersom det under provkörningen inte fanns någon bil utrustad med den stora skärmen.

Foto: Iveco

Fakta/Iveco Daily Blue Power

Ekonomi
Prisnivå: 349 000 (gas)/ 279 000 (diesel)/ RDE-ready (diesel) 345 330 kronor.
Första förhöjd leasingavgift: 69 800/55 800/69 000 kronor.
Leasingtid: 36 månader.
Leasingavgift/månad: 6 040/4 955/5 980 kronor.
Restvärde: 105 000/84 000/104 000 kronor.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Från 0 (eldrift), diesel från 7,3, gas från 14,3.

Övrig information

Komfort/känsla/köregenskaper: Kombinationen gasdriven motor och steglös automat­växlad låda ger skön körkomfort. I övrigt är bilen en stabil och stark packåsna.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet, men tyvärr saknas autobroms.
Motoralternativ: Gas: 3,0 l: 136 hk/ 350 Nm, RDE-ready (diesel): 2,3 l: 136/156 hk, 350/380 Nm, diesel: 2,3 l: 116, 136, 156 hk/320, 350, 380 Nm 3,0 l: 180, 205 hk / 430, 470 Nm, eldriven: 60/80 kW.
Lastutrymme: 7–19,6 m3.
Växellåda: 6-växlad manuell/8-stegad automat.
C02-utsläpp i g/km: Från 0 (eldrift).
Max lastvikt/dragvikt: 1 200/3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift.
Webbsida: www.iveco.se

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredits prissättning i mars 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exklusive moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Fler nyheter