Uppstickare.

Utmanar på värmepumpmarknaden

Publicerad: 14 augusti 2017 Text: Klas Sörbo

De är stolta för budgetsatsningen på värmepumpar och det småländska företaget har framgångsrikt tagit marknadsandelar på den tuffa värmepumpmarknaden.

Sedan några år är svenska Invest Living Scandinavia en utmanare på värmepumpmarknaden med produkter som tillverkas i Kina.

Olav A Brudvik, vd på Invest Living Scandinavia.

– Vi positionerar oss med prisvärda standardmaskiner inom det jag med stolthet kallar budgetsegmentet, säger vd Olav A Brudvik.

Invest Living Scandinavia har sitt ursprung i Nackaföretaget Trendimport som bland annat importerade mopeder, garageportar och luft/luftvärmepumpar från Kina. 2011 försattes Trendimport i konkurs. De friska affärsområdena såldes från konkursboet, bland annat Invest med värmepumparna.

"Vi håller god kvalitet, kapar bort mellanhänder och erbjuder priser som gör att kunderna höjer på ögonbrynen."

Olav A Brudvik, vd på Invest Living Scandinavia

– Egentligen är det då som vår historia börjar. Då liksom nu var anslaget att utmana lite på marknaden, säger Olav A Brudvik som tidigare varit regionchef på Caverion/YIT och Bravida samt vd för Proline.

Spikrakt uppåt för värmepumpar

2012 omstrukturerades Invest Living och fick nya ägare.

– Vi har gjort ett ordentligt arbete på plats i Kina, där vi besökt de tio största tillverkarna. Vi har gjort en kvalitetsgenomgång av alla dessa samt undersökt vilken erfarenhet de har av vårt klimat, säger Olav A Brudvik.

– Nu jobbar vi med två, tre kinesiska tillverkare som under många år har jobbat enligt en japansk modell kvalitetsmässigt. Vi kan vara en liten organisation tack vare att vi har kompetensen att handla direkt från tillverkarna och specificera produkterna enligt kundernas önskemål tillsammans med dem. Därmed kan vi hålla god kvalitet, kapa bort mellanhänder och erbjuda priser som gör att kunderna höjer på ögonbrynen. Det är tyvärr lite tvetydigt också. Om det är billigt uppfattar en del det som att det är dåligt.

Det andra benet för Invest Living är luft/vattenvärmepumpar och där är strategin annorlunda.

– Luft/vatten är en annan marknad. Sedan fem–sex år har den tagit rejäl fart i Norden genom fördelarna som finns i förhållande till bergvärme, framför allt med enklare installation och att du slipper borrhålet, säger Olav A Brudvik.

Värmepump byggdes in i diskmaskin

– Även för luft/vatten prövade vi tidigare att köpa teknologin i grunden från Kina. Men vi övergav det, då vi upplevde att kvalitetsnivån den gången inte höll måttet. Parallellt jobbade vi på hemmaplan tillsammans med en partner som vi knutit till oss för utvecklingen av det som vi för 2.5 år sedan lanserade som Bonus Air 10. Den produceras förvisso också i Kina men grundkonstruktionen, styrningen och varenda komponent är handplockad av oss.

Partner när produkten utvecklades var Hans Ylivainio med det egna företaget ES Nord i Kiruna.

– I dag är han princip anställd hos oss. Han påbörjade utvecklingsarbetet redan under tidigt 2000-tal. Luft/vattenvärmepumpen testades fram under åtta år innan vi kommersialiserade den och var redo att lansera den mer storskaligt. Grundkonstruktionen är helsvensk i den meningen att vi använder komponenter som vi vet fungerar fullt ut i vårt klimat och ger bästa effekt.

Positioneringen är viktig på en mogen marknad med väldigt många aktörer, framhåller Olav A Brudvik.

– I våra svenska huvuden finns de svenska tillverkarna som har funnits länge och på ett duktigt sätt byggt upp starka varumärken. Tack vare detta kan aktörer som exempelvis Thermia och Nibe sägas tillhöra ett premiumsegment, med möjlighet att ta extra betalt även för varumärket. Sedan finns ett stort sjok inom det som jag vill kalla standardsegmentet. Här finns ett tjugotal världsvarumärken såsom Panasonic och Toshiba, som alla känner till och som inger förtroende.

– Strax intill detta vill vi vara med påtagligt prisvärda standardmaskiner, ofta producerade i samma fabriker, men med vårt än så länge lite mindre kända varumärke. Jag kallar detta för budgetsegmentet, som vi har alla förutsättningar för att äga och vi är på god väg att göra det.

"Det finns kortlivade aktörer som köper air conditioners i Öst- eller Sydeuropa, lägger en värmeslinga i och kallar det sedan för en värmepump. Där vill vi inte vara."

– Där finns det och kommer alltid att finnas kortlivade aktörer. De har köpt air conditioners i Öst- eller Sydeuropa som de lägger en värmeslinga i och kallar det sedan för en värmepump. Där vill vi inte vara.

Värmepumparna som säljer bäst

Olav A Brudvik ser likheter mellan vitvaru- och värmepumpmarknaderna.

– Framväxten av stora så kallade OEM-tillverkare är gemensam. Från samma fabriker kommer likartade produkter med olika namn och varumärken. När det gäller vitvarorna så har vi som konsumenter lärt oss att från samma huvudmän såsom exempelvis Electrolux kommer flera olika varumärken, Zanussi, AEG, Volta med flera. Jag tycker mig se att även värmepumpmarknaden är på väg dithän. Man vet att grundkonstruktionen är densamma i stort sett men det är lite olika varumärken som appellerar i olika prissegment.

"Bonus Air 10 är ett så kallat monoblock, alla komponenter är i en enhet, och därmed kan VVS-montörer montera den."

Han upplever en ökad uppmärksamhet i branschen för företagets produkter, exempelvis på mässor.

– De redan etablerade spelarna undrar vad våra maskiner är för något så de köper ett ex med sig hem och går igenom det. Vi förväntar oss givetvis en större konkurrens framöver.

För att installera en luft/luftvärmepump krävs det en kylinstallatör.

– Bonus Air 10 är ett så kallat monoblock, alla komponenter är i en enhet, och därmed kan VVS-montörer montera den. Samtidigt kommer även de större leverantörerna med monoblockprodukter nu och appellerar till den målgruppen. För oss gäller det nu att hålla takten med vidareutvecklingen så att vi bygger upp Bonus Air-familjen till en folkvärmepump. Den har blivit väldigt populär på kort tid.

För försäljningen i dag svarar luft/vatten för ungefär 60 procent och luft/luft för 40 procent.

– Den fördelningen tror jag i stort sett kommer att bestå. Luft/vatten innehåller mer teknik medan luft/luft mer är en volymprodukt. Det är önskvärt för oss att ha en övervikt med mera tekniskt krävande produkter. Det är helt i linje med vår strategi även personalmässigt när det gäller att utveckla kompetensen.

De flesta av bolagets luft/luftvärmepumpar har i dag energiklassen A+ vilket innebär ett SCOP-värde på cirka 4,0. Miniminivån enligt EU:s ekodesignkrav är 3,8.

– Våra produkter ska ligga strax över kravet för att hålla nere kostnaderna och som vårt varumärke säger uppmanar vi kunden att investera i sitt boende och snabbt nå lönsamhet. Det ska så att säga vara rimligt prissatta sparbössor. I sommar lanserar vi flera modeller som har SCOP-värdet 4,2 och utrustas med wifi, men även inom det området är vi återhållsamma. Vi laddar inte på en massa lullull på produkterna utan vill ha det enklast möjliga som är mest efterfrågat och användbart för slutkunden.

Luft/vattenvärmepumpen Bonus Air 10 har ett SCOP-värde på 3,42.

– Därmed står den sig mycket väl inom luft/vattenvärmepumpar, kommenterar Olav A Brudvik.

Fler nyheter