Logga in

Ett år med grossistlager på firman: ”Vi har mycket bättre kontroll på materialet”

Publicerad
27 jun 2023, 08:52

Vågar på hyllorna håller koll på lagernivåerna och materialinköp görs automatiskt när det håller på att ta slut. För Västeråsföretaget Landenbergs Rör började systemet med en hylla för förbrukningsmaterial och utökades med rördelar, golvvärmesystem och termostater. Hur ser det ut nu?

Fyra hyllor har tillkommit för kopplingar men till skillnad från tidigare gör Landenbergs Rör inköpen från grossisten själva och företaget Storecon står enbart för hyllösningen.

Läs också:
De har grossistlager hemma på firman

Läs också:
”VVS-företag måste avråda från olämpligt material”

– Det var den snabbaste och enklaste vägen för oss att gå när vi ville utöka systemet med kopplingar, säger Fredrik Landenberg, vd och delägare i Landenbergs Rör.

Han pekar på att det är svårt för Storecon att hantera alla olika fabrikat och träffa avtal med alla leverantörer för att kunna erbjuda ett komplett sortiment till en rörfirma. Drygt en tredjedel av materialet hanteras nu av hyllorna med vågar.

– Systemet fungerar jättebra. Vi har fått en mycket bättre kontroll på materialet och inventeringen blir enklare. Det är inte många VS-firmor som har koll på sitt lager annars, säger Fredrik Landenberg.

Systemet sparar tid men hur stor besparingen i kronor har blivit är svårt att beräkna eftersom det saknas uppgifter om hur mycket arbetstid som lagts ner på materialhantering och inventering tidigare.

– Men det är väldigt tydligt att vi har fått en mycket bättre ordning på materialet. Vi vet vad som ligger på hyllorna och är noga med att lägga tillbaka överblivet material på rätt plats. Tidigare ställde vi en kasse med diverse prylar någonstans och så blev de liggande där, säger Jens Backman, vice vd och delägare.

Allt material som hanteras med systemet har en bestämd hyllplats och det säger ifrån om det läggs på fel ställe. En insikt efter att ha använt systemet i drygt ett år är att inte fylla upp hyllorna med för många materialfack.

– Det är bättre med lite luft emellan för då får vi även en bättre visuell uppfattning om hur mycket material vi har och inte enbart via datorn, säger Jens Backman. 

Läs också:
Självbetjäning i grossistbutiken underlättar installatörens vardag

Troligen kommer det att bli ännu fler hyllor framöver.

– I princip skulle vi vilja ha samma ordning och kontroll på allt material, säger Fredrik Landenberg.