Logga in

”VVS-företag måste avråda från olämpligt material”

Publicerad
15 nov 2022, 05:54
| Uppdaterad
16 nov 2022

När kunden köper materialet själv – vad gäller egentligen? Juristen Johan Edward reder ut ett vanligt missförstånd.

VVS-poddens femte avsnitt handlar om när kunder vill köpa materialet själva. Johan Edward som är entreprenadjurist på Installatörsföretagen reder ut vad som gäller. Och han tar död på en vanligt förekommande myt om att installatören automatiskt skulle överta garantiansvaret för allt installerat material.

– Nej, så är det inte, säger han. Om kunden köpt material som är bristfälligt i en butik får kunden vända sig till butiken för att reklamera det.

En sak är dock viktig för VVS-företaget att tänka på.

– Om det är material som inte är lämpligt att installera ska VVS-företaget vara tydligt med att avråda från att använda det, säger han.

Läs också om hur Natalia Strandberg hanterar då kunder köper material
”Vi lägger på 150 kronor extra i timmen”

VVS-FÖRETAGET HAR ANNARS ett större ansvar om man också levererar materialet. Om kunden köper en vara är felansvarstiden tre år enligt konsumentköplagen. Om kunden köper installationen och materialet från ett VVS-företag gäller konsumenttjänstlagen med tio års felansvarstid.

Så det kan vara på sin plats att informera kunden om de bättre villkor som gäller för kunden om VVS-företaget även står för materialet.

Här hela samtalet i VVS-podden.