Grossisterna finner vägar till affärsutveckling

Publicerad 26 maj 2021, 06:00 | Uppdaterad 27 maj 2021

Prislistor som inte tål dagsljus, globalisering och ökad näthandel. VVS-Forums chefredaktör skriver om hur grossisterna tacklar förändringstrycket.

Grossisterna tillför inte så mycket, anser Kjell-Åke Henriksson på JM. Och det är säkert sant för JM, som är ett av de bolag i landet som jobbat mest med att slipa sin egen inköpsorganisation och standardisera sina projekt. Men så ser det inte ut för landets tusentals byggare eller installatörer.

Obemannad butik i Ljusdal med dygnet runt-öppet
Självbetjäning i grossistbutiken underlättar installatörens vardag

Bostadsbyggaren vill avtala direkt med leverantören om materialpriset
JM:s installationsspecialist: ”Grossisten som mellanhand kan bli hämmande”

Relationen har varit tajt genom åren, ingen vill tala publikt om grossistfrukostar eller andra vänskapsstärkande aktiviteter, men banden har varit nära.

Det har gått att göra affärer som båda parter tjänat bra på. Installatörer har kunnat ha goda marginaler på material gentemot kund och då har grossister kunnat ta bra betalt. 

I bakgrunden har det funnits prislistor som inte tål dagsljus, en bruttoprislista och sedan kraftiga rabattsatser. Märkligt, men jag kan tycka att kärnan i detta är hur installatören sedan hanterar detta mot kund. Tar installatören ett nettopris med ett öppet redovisat påslag för hanteringen är det inget konstigt, problemet uppstår om grossistens bruttopriser hamnar på installatörens faktura till kund.

Nå, förändringstrycket består inte bara av prislistor. En ökad globalisering och näthandel har också skapat ett förändringstryck.

Nå, förändringstrycket består inte bara av prislistor. En ökad globalisering och näthandel har också skapat ett förändringstryck.

I det här numret skriver vi om Dahl som öppnar obemannade butiker nära installatören.

När jag mötte den tidigare VVS-grossisten Håkan Hedberg, nu vd på elgrossisten Rexel, talade han om hur de flyttar fram positionerna genom att bli mer rådgivande till sina kunder.

Claes Seldeby, vd på Ahlsell, lyfte i maj 2018 fram att de vill komma längre in i projekten och där stötta med logistiktjänster. Om de kan bidra med effektivare materialflöden på arbetsplatserna kan byggaren och installatören jobba effektivare i byggprocessen.

Claes Seldeby:
”Grossisternas roll är given”

Vi lär få se fler exempel på innovativa grepp från grossisterna.