Logga in

Grossistbossen: ”Större företag kan få betala 100 procent mer”

Publicerad
18 nov 2024, 05:00
| Uppdaterad
21 nov 2024

Sex minuter från beställning till leverans. Det är genomsnittstiden för kunderna hos Lundagrossisten, enligt vd:n och grundaren Bo Johansson, som älskar siffror och kan känna på lukten om något är fel. VVS-Forum träffade honom på ett av de 20 lagren för att ta reda på hur det går till.

Materialinköp:
Montören: ”Vissa kan säkert tjäna mer om de handlar på grossister som ger kickbacks”

Ledare:
Har grossisten spelat ut sin roll?

Två stora gasolgrillar rullas ut intill parkeringen där installatörerna packar in sina varor i servicebilarna. På Lundagrossistens lager i Länna strax söder om Stockholm pågår förberedelser för dagens event, en minimässa där kunderna ska få se vilka verktyg som finns för uthyrning och lära sig hur de fungerar av leverantörerna som är på plats. Det ska bjudas på hamburgare.

Vid servicedisken innanför ytterdörren står personalen redo att ta emot kunderna. De är vana att se Bo Johansson dyka upp, oftast oanmäld, för att kolla läget. Det är svårt att missa honom med hans 195 centimeter på höjden. Han berättar att han besöker något av alla lager varje dag.

Här, vid disken, gör kunderna sina beställningar. Framför allt är det småföretag som jobbar med rotprojekt.

— Vi går igenom beställningen tillsammans. Sedan tar kunden sina större grejor, som wc-stolen eller vad det kan vara och bär in i bilen medan vi plockar småskrotet. I snitt tar det sex minuter, säger Bo Johansson.

Platschefen Patrick Hall hjälper till att plocka beställningar. Foto: Anders G Warne

På varje hämtlager – det finns 20 i landet hittills – finns 13 000–14 0000 produkter till värde av runt 40 miljoner kronor, med allt från nipplar till värmepumpar. Med självplock skulle det, förutom risken för oreda, krävas tredubbla ytorna, förklarar Bo Johansson och demonstrerar hur en kund kan plocka fram en vara och kika på den för att sedan lägga tillbaka den på fel plats i hyllan under. 

Han och projektledaren Andreas Uhlin lotsar oss genom myllret av hyllor, fack och staplar i de olika lagerutrymmena som skiljs åt av stora hissdörrar. 

Bo Johansson har björnkoll på verksamheten och droppar siffror och statistik i ett raskt tempo. Varje dag får han en diger rapport över försäljning och annat och varje dag skickar han själv ut tre budskap per mejl till samtliga anställda, och dessutom ett särskilt budskap till platscheferna. 

– Det kan vara högt och lågt, om något som gått fel och behöver förbättras eller något filosofiskt.

Själv har han ”minst hundra” ordspråk och talesätt som han lever efter och använder flitigt: Ordning och reda, no work no pay, lätt fånget lätt förgånget, learn from the best …

Andreas Uhlin hjälper en kund att försöka hitta bästa lösningen. Foto: Anders G Warne

Han visar upp rapporten i mobilen. Gårdagens försäljning landade på drygt 11 860 000 kronor totalt för samtliga lager.  En siffra som är långt från vad Bo Johansson omsatte när han startade en småskalig postorderförsäljning av mässingsdelar till rörföretag från bostaden i Lund i slutet av 70-talet. Han kände till branschen eftersom han är uppvuxen med pappans rörfirma i Överkalix – och hade sett misstagen som han hade gjort. Bo Johansson tog också en VVS-ingenjörsutbildning på gymnasienivå.

– Jag hade inga pengar och barn att försörja och såg det som en lösning. Jag köpte prylarna med 30-dagarsfaktura, skickade ut dem direkt, fick betalt på fem dagar och kunde betala mina utgifter. Cash flow, som man kallar det.

Efterfrågan ökade och efter en tid öppnade han det första lagret i Lund, och sedan nästa och nästa.

Joacim Karlsson, Karlsberg Rör, och Massimo Cucarano, CBRE, kom för att handla men tackar inte nej till gratis burgare. Foto: Anders G Warne

Sorlet tilltar i lokalen och kön till hyllan, där man kan pimpa sin hamburgare med tillbehör, växer i hörnet som är möblerat med bord och stolar. Två män i reflexvästar har slagit sig ner vid ett av borden för en gratis lunch, de jobbar med markarbeten två minuter härifrån.

– Vi gör alla våra inköp på nätet. Vi ska inte hänga i butiken utan vara ute och jobba, säger en av dem.

Vid bordet intill sitter Joacim Karlsson, en av två delägare till företaget Karlsberg Rör, som de startade 2018. Nu har de tre anställda och två praktikanter.

– Vi svängde förbi för att värma matlådorna och upptäckte att det var värsta grillfesten här så det blev hamburgare i stället, säger han och fortsätter:

– Jag brukar handla här, men handlar hos andra också ibland, fast det får jag väl inte säga, haha. Här är de lite vassare och proffsigare, när man åker härifrån vet man att man får ihop det. Ibland kan det vara lite tomt på hyllan hos konkurrenterna men här har de så stora lager, säger han.

För hans del går snabbhet före det sociala. 

– Jag vet vad jag ska ha och har en lista i mobilen som jag rabblar upp. Vi har våra fabrikat som vi brukar luta oss runt. Det viktigaste är att då få med sig rätt grejer.

De flesta kunderna vet exakt vad de vill ha när de kommer hit, berättar Andreas Uhlin.

– Men vissa vill ha råd av oss. Är det mer avancerad hjälp, som att mängda och projektera golvvärme i en villa utifrån en ritning, brukar de kunna få svar inom 24 timmar. Enklare förfrågningar kan vi lösa tillsammans vid sittande bord på tio minuter, en kvart.

Bo Johansson ute på lagret. Foto: Anders G Warne

Men hur fungerar prissättningen på Lundagrossisten? Är de dyrare? 

– För strökunder, ja. Större företag som kommer hit och försöker köpa upp hela vårt lager kan få betala upp till hundra procent mer. Så måste vi göra för att kunna hålla vår servicegrad. Annars skulle vi bli ett reservlager för de stora och det vill vi inte vara, säger Bo Johansson och fortsätter: 

– Helkunderna, som gör 75-80 procent av sina inköp här, får jättebra priser och de kan få bonus på upp till tolv procent beroende på hur mycket de handlar. Allt är transparent, säger han medan han rycker i snöret som öppnar hissdörren till kallagret.

Här förvaras bland annat varmvattenberedare och buffertprylar som inte säljs så ofta och här får kunderna köra in med sina lastbilar när det behövs. 

Tobbe Wernestam, VVS-montör på Tyresö Rör, får ett verktyg demat för sig. Foto: Anders G Warne

På minimässan som byggts upp framför servicedisken demonstrerar leverantörerna sina hyrverktyg. Daniel Brännkärr från Rothenberger uppskattar att få träffa installatörerna på det här sättet:

– Det är jättekul att få ge dem en snabbutbildning och visa upp vad vi har, säger han.

Bo Johansson går runt och pratar med personalen. Han säger att han märker direkt hur stämningen är och om något är fel, att han känner det på lukten. Om någon beter sig oschysst eller inkorrekt drar han sig inte för att ta strid, även om det gäller kunder, säger han och visar upp ett mejl som han nyligen skickat till en företagstopp, ”nästan långt som en roman”. 

Han har själv fått brottas med leveransvägran, orättvis behandling av mindre företag och favörer till de större. När hans bank för många år sedan ställde krav på borgen lydde han men bytte bank dagen därpå. Det har också hänt, för många år sedan, att han har fått ta en kund som betett sig illa mot personalen i örat. Men vad tänker han om kritiken mot grossisterna, som en dyr och onödig mellanhand med luddiga priser och tveksamma rabatter, som blossar upp med jämna mellanrum?

Lista:
Grossistbossens tio tips: ”Rör har bättre värdeutveckling än pengar på banken”

– Har man inget att tillföra ska man inte finnas, svarar han kort.

Foto: Anders G Warne

Just nu pågår bygget av ytterligare ett lager i Halmstad där de för närvarande har noll kunder. Den största utmaningen för en liten grossist är att överleva, säger han, bland annat genom att kunna se problemen innan de kommer och kanske även genom samarbeten med verksamheter i andra länder.

För egen del tänker Bo Johansson jobba tills han dör. Det finns alltid saker att vässa och förnya och nya projekt att sjösätta.

– Jag brukar säga att jag jobbar jämt eller aldrig och eftersom jobbet är min hobby så jobbar jag aldrig.

Fakta Lundagrossisten:

Lundagrosssisten har idag 20 lager med egna chefer och inköpare. Ytterligare ett lager är under uppbyggnad.

Sammanlagt har Lundagrossisten 220 anställda.

Alla anställda utbildas internt i VVS-kunskap och får skriva prov.

I genomsnitt har Lundagrossistens lager tillsammans 2500 kunder per dag. 

Målgruppen är framför allt småföretag inom VVS.

Lundagrossisten har inga egna varumärken utan säljer enbart kända varumärken

Postorderverksamheten finns kvar men är marginell.

Fakta Bo Johansson:

Foto: Anders G Warne

Gör: Driver och äger Lundagrossisten.

Utbildning: Gymnasieutbildad VVS-ingenjör.

Ålder: 75 år

Uppvuxen i: Överkalix.

Bor: Villa i Stockholm.

Familj: Sambo och tre vuxna barn varav två är anställda av Lundgagrossisten och jobbar med personalfrågor.

Fritidsintressen: Lite trädgård, bilar och MC.

Läser: Oftast politiska böcker.