Fick stötar av handdukstorkar – delar på miljoner i kompensation

Publicerad 15 apr 2021, 06:00 | Uppdaterad 14 apr 2021

Hyresgäster i Årsta får ekonomisk kompensation för att de levt med stora brister i sina nybyggda lägenheter. Bland annat har handdukstorkar gett elstötar och ventilationen fungerat dåligt.

Familjebostäders nya hyreshus i Årsta i södra Stockholm har varit präglade av problem sedan 2019, skriver tidningen Hem & Hyra. De boende har anmält en lång rad fel i sina bostäder, som att ventilationen slutat fungera eller dånat under kvällar och nätter så att hyresgästerna inte kunnat sova. Flera personer har också fått stötar från handdukstorkarna, varför hyresvärden har uppmanat de boende att inte använda torkarna innan en säkerhetsgenomgång har gjorts.

Läs också:
”De sämsta installationer jag sett, farliga för människor och egendom”

Läs också:
Bakfall förstörde parketten – underentreprenören slipper notan

Hem & Hyra har gått igenom felanmälningar om handdukstorkare hos Familjebostäder och har hittat flera fall där hyresgäster fått elstötar. Upprepade strömavbrott har rapporterats i badrummen och en boende beskriver det som att handdukstorken sitter väldigt nära duschen och alltid är väldigt varm. Vid ett tillfälle fick en elektriker en kraftig stöt när han skulle laga en tork.

– Han tog tag i handdukstorken och fick en sådan elstöt så han skrek rakt ut. Jag fick sådan ångest och blev helt svettig, säger en boende till tidningen.

Familjebostäder säger sig ha sökt elektrikern i efterhand, men han har slutat på den jourfirma där han jobbade och bostadsbolaget har inte pratat med honom.

Läs också:
”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist

Drygt 500 felanmälningar gjordes under 2020, de flesta av dem handlade om fel i badrum och kök. Hyresgästerna ska nu kompenseras ekonomiskt på grund av de många felen i husen. De 193 boende slipper betala hyran för april, vilket kostar Familjebostäder 2,4 miljoner kronor. Hyresgästerna behöver inte heller betala någon hyreshöjning för första halvåret av 2021.