”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist

Publicerad 11 jan 2017, 10:30

En firma i Stockholm utförde våtrumsrenovering och tog extra betalt för allt som syntes i badrummet. Kunden var av en annan uppfattning och bestred fakturan.

En byggfirma som genomfört en våtrumsrenovering skickade en faktura på 10 000 kronor mer än den offert kunden accepterat. Göteborgs-Posten skriver att firman ansåg att material som var synligt inte ingick i offerten utan att kunden skulle betala extra för bland annat kakel och handfat.

Allt rörde sig om en tolkning av begreppet ”grundmaterial” – något som företaget tolkade bokstavligt – alltså att inget som kan ses med ögat ingick i offerten.

Kunden ansåg att ”grundmaterial” snarare innebär det material som är nödvändigt för att genomföra jobbet.

Allmänna reklamationsnämnden gick på kundens linje och rekommenderar företaget att betala tillbaka 10 567 kronor.