”Vi tar ett historiskt steg”

Publicerad 3 mar 2021, 11:35

FM Mattsson Mora breddar produktportföljen utanför blandare och etablerar sig i nya länder efter företagsköp.

FM Mattsson Mora Group (FMM Mora) köper Aqualla Brassware Limited med basen i Belfast. Aquella är en starkt växande leverantör av badrumsprodukter i Storbritannien och Irland.

I sortimentet ingår förutom blandare även badkar, radiatorer, handdukstorkar, inredning och accessoarer.

– Med förvärvet av Aqualla tar vi ytterligare ett mycket tydligt och spännande steg i vår tillväxtstrategi och etablerar oss i Storbritannien och Irland, som utgör en stor del av Europas badrumsmarknad. Samtidigt tar vi ett historiskt steg genom att bredda vår produktportfölj utanför kranar, säger FMM Moras vd och koncernchef Fredrik Skarp i ett pressmeddelande.

Grohechefen: ”Vi kommer att göra samma resa som FM Mattsson Mora framgångsrikt har gjort på den svenska marknaden, men på vårt eget sätt och ännu bättre”

Med en tydlig företagskultur, ett designorienterat sortiment och uppskattad kundservice har Aquella skapat starka relationer med badrumsbutiker i båda länderna, uppger FMM Mora. Under 2020 omsatte Aqualla 7,6 miljoner brittiska pund (cirka 90 miljoner kronor) och hade 37 anställda.

Företagsköpet tillför även två varumärken med Aqualla och Adamsez för badkar, som Aqualla köpte under 2020.

Chefen för 100-åriga blandarfabriken i Vårgårda: ”Att konstruera för produktion och i nära samarbete med marknad är tillsammans med automation vårt viktigaste konkurrensmedel”

Aqualla kommer att fortsätta som en fristående enhet inom koncernen under ledning av tidigare ägarna vd Steven Allaway och försäljningschef Noel Daly. Samtidigt ansvarar de för all försäljning som koncernen har i Storbritannien och Irland.

Aquallas fortsätta fokus är att:

  • vidareutveckla befintlig försäljning i Storbritannien och Irland.
  • etablera och utveckla försäljningen av koncernens övriga varumärken i Storbritannien och Irland.
  • etablera och utveckla försäljningen av Aqualla och Adamsez i andra länder där koncernen har kundrelationer.

FMM Mora köpte 2014 danska Damixa och 2019 nederländska Hot Bath.