Logga in

Kan branschskolor förbättra yrkesutbildningen?

Publicerad
30 jun 2015, 11:20

ALMEDALEN. Kunskapen om yrkesprogrammen och kvaliteten på dessa behöver öka, enligt Amelie von Zweigberg, utredare för yrkesprogramsutredningen, och en av lösningarna på detta kan vara att starta en branschskola. Hon framförde förslaget på ett seminarium den 29 juni arrangerat av LO där företrädare för fack och arbetsgivare deltog. 

– Ungdomar har svårt att bestämma vad de ska välja för program på gymnasiet och då väljer de teoretiska program. Ofta känner de inte heller till vilka yrkesprogram som finns. Men det handlar tyvärr inte bara om okunskap, konstaterade hon. Kvaliteten på yrkesutbildningarna är inte alltid den bästa, och det sprider sig från mun till mun.

Hon konstaterade också att många av de här branscherna är investeringstunga med lokaler och maskiner, vilket innebär kostnader och investeringar som inte alla kommuner har möjlighet att genomföra.

– Uppdraget med en branschskola ska skickas till Skolverket men branscherna ska ta ett stort ansvar och skicka ansökningar om att de är intresserade av en branschskola. Ett första försök bör utföras med en ”smal” bransch, som inte finns överallt i Sverige, ansåg hon.

Meningen med branschskolan är att eleverna från gymnasieskolan ska tillbringa tre – fyra veckor per termin under årskurs 2 och 3 där man lär sig det specifika för yrket.

En av deltagarna i panelen var Lars Tullstedt, expert kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier, och han var positiv till det här initiativet.

– Vi vill vara delaktiga, sa han.

Läs mer om seminariet i nr 8/2015 med utgivning den 29 augusti.