Logga in

”Jag tänker på den globala uppvärmningen”

Publicerad
27 nov 2020, 06:00
| Uppdaterad
7 okt 2022

Röranalys har 8 elbilar och 32 dieslar. Målet är att hela rörföretagets bilpark ska elektrfieras. Här listar vd:n de sju viktigaste vinsterna med skiftet.

Röranalys började sin resa mot en fossilfri bilpark 2013 då firman investerade i sin första batteridrivna transportbil.

– Då var det i första hand för att testa och se hur bilen skulle funka i vår verksamhet. Det var en helt ny upplevelse. Bilen var tyst och man satt bra i den. Vi har kvar bilen, men det är stor skillnad på den och de nya modellerna eftersom de nya har klart längre räckvidd.

I dag är åtta av Röranalys cirka 40 transportbilar eldrivna, resten är dieselbilar. Sju bilar är Renault Kangoo Z.E och en bil är Nissan eNV200. Att det främst blev Renault beror på att det var den första serietillverkade elektrifierade lätta lastbilen som fanns på marknaden och att den uppfyllde kraven. Men nu när fler biltillverkare lanserar batteridrivna bilar kommer Göran Nilsson och hans kolleger att jämföra den med andra märken.

– Vårt mål är att avveckla och byta ut dieselbilarna mot eldrivna bilar. Inom några år ska vi gå över helt till fossilfritt, säger Göran Nilsson, vars företag Rör­anayls bland annat erbjuder underhåll av avloppssystem och Relining.

Den gamla modellen av Kangoo Z.E. klarar vid bra förhållanden på sin höjd tio till tolv mil, medan den nya Z.E. klarar upp till 20 mil, enligt Göran Nilsson.

– Servicebilarna rullar cirka 10–15 mil varje dag. Med den nya modellen är det inga problem att köra fram och tillbaka mellan Stockholm och Uppsala (cirka 14 mil) och göra ärenden på vägen.

Foto: Daniel RoosBilarna laddas vid kontoret på Kungsholmen i Stockholm och filialen i Lunda, men även ute på arbetsplatserna.

– Det fungerar för det mesta att hitta laddplatser, men en baksida med eldrivet är att du alltid måste ha koll på var du kan ladda. Det går heller inte att dra så mycket last med en eldriven bil. Kangoon kan dra knappt 400 kilo.

Trots det tycker Göran Nilsson att det är ”givet” att köra fossilfritt för miljöns skull.

– Det finns i mig – jag tänker på den globala uppvärmningen. Och jag gillar den tekniska utvecklingen.

Göran Nilsson. Foto: Daniel RoosVinner ni något ekonomiskt med övergången till eldrivet?
– Ja, men vi har inte gjort någon exakt uträkning. Eldrivna transportbilar är fortfarande klart dyrare i inköp än dieseldrivna fordon. Men el är rejält mycket billigare än diesel i drift. Jag har också en känsla av att elbilen håller längre än en fossildriven bil. Det är helt enkelt färre saker som går sönder. Jag tror på längre intervaller för elbilar, fem år för elbilar blir nog standard mot tre år för fossildrivna.

Finns det några fler skäl att gå över till el? 
– Det är betydligt lägre fordonsskatt på att köra el i stället för diesel. Och arbetsmiljön är bättre eftersom elbilen går tystare än dieseldrivna bilar.

Vilket eller vilka drivmedel tror du kommer att gälla för framtidens transportbilar?
– Elbilar kommer att vara den stora grejen. Om tio år tror jag att det kommer finnas elbilar som har en räckvidd på 30 mil. Men jag är även vaken för vätgas och HVO (biodiesel). Allt som ger ett lägre klimatavtryck.  Så det kommer säkert vara en blandning av flera olika drivmedel.

7 vinster med att satsa på elbilar:

  1. Det är givet att köra fossilfritt för miljöns skull.
  2. Arbetsmiljön blir bättre med tysta bilar.
  3. Fordonsskatten är lägre.
  4. Elbilar är rejält mycket billigare än diesel i drift.
  5. Färre saker går sönder vilket ger elbilen längre livslängd.
  6. Räckvidden och tillgången till laddning har blivit betydligt bättre.
  7. Det är kul att hänga med i den tekniska utvecklingen.

Källa: Göran Nilsson