Logga in

Sju skäl för installatören att välja eldriven servicebil

Publicerad
11 okt 2022, 06:56
| Uppdaterad
10 okt 2022

”Räckvidden räcker med råge i Storstockholm.” Snart tio år efter att Röranalys skaffade sin första elbil har vd Göran Nilsson nu skiftat 13 av 26 servicebilar till el. Här är hans sju bästa argument för transportbil på el –  och tre emot. 

Text

Svensk Röranalys AB i Stockholm började sin klimatomställning 2013 när de investerade i sin första batteridrivna transportbil. Erfarenheten har gett företagets grundare och huvudägare Göran Nilsson nya insikter och möjligheter. Idag är 13 av Röranalys 26 servicebilar eldrivna. Företagets mål är att år 2035 ha ersatt alla dieselbilar med eldrivna. Här är Göran Nilsson sju skäl till att välja elbil och tre områden där det finns  förbättringspotential.

1. Miljö

– Min drivkraft är att vi tillsammans i företaget gör denna klimatomställning för att kunna vara med och styra över vår miljö så att alla mår bättre.

2. Totalekonomi

Utöver miljövinster anser Göran Nilsson att företaget vinner ekonomiskt på sina eldrivna servicebilar. De mest väsentliga parametrarna utöver inköpspriset, som är på nedsidan, är var bilarna laddas. Hemmaladdning eller laddning vid kontoret är mycket mer fördelaktigt än att ladda på stan. Den låga fordonsskatten är en annan faktor som påverkar totalekonomin positivt. Därtill kommer längre livslängd och längre serviceintervaller än för fossildrivna bilar.

– Körstilen påverkar också driftskostnaden. Vid längre sträckor går det absolut att spara extra mycket i driftskostnad jämfört med att köra en dieselbil.

 Till hantverkare som planerar att byta från fossildrivet till eldrivet har Göran Nilsson egentligen bara en sak att säga:

 – Räkna på totalekonomin utifrån hur dina förutsättningar ser ut, inklusive laddmöjligheter och elkostnader, körsträcka, försäkring och service med mera.

Det som idag framför allt hindrar Röranalys från att direkt byta ut alla dieselbilar mot elbilar är det höga inköpspriset. Eftersom firman leasar bilarna finns det en risk att dra på sig för höga leasingkostnader vid inköp av många elbilar åt gången. Dagens höga ränteläge påverkar också inköpstakten.

3. Ökad räckvidd

Renault Kangoo. Foto Daniel Roos.

Den ökade räckvidden är ett oerhört viktigt argument för dagens moderna elbilar. Göran Nilssons företag har varit med från den första generationens elbilar med Renault Kangoo Z.E. med en räckvidd på omkring 10 mil. Den nutida motsvarigheten Kangoo E-Tech har en räckvidden på drygt 30 mil.

– Den räckvidden räcker med råge för den verksamhet vi har i Storstockholm. I genomsnitt körs våra bilar upp till cirka 15 mil dagligen.

Röranalys bilar laddas på olika ställen. De som har tillgång till laddning hemma har med sig bilarna hem över natten. Bilarna laddas också vid kontoret i centrala Stockholm och vid Röranalys kontor i Lunda industriområde där elen framställs av solpaneler på taket. I övrigt laddas bilarna på stan och vid byggarbetsplatserna i den utsträckning det går.  

Marknadsöversikt med fakta om bilarna:
Här är alla stora servicebilar på el

Marknadsöversikt med fakta om bilarna:
Alla mellanklassens servicebilar på el

4. Fler elbilsmodeller att välja mellan

De senaste åren har vi sett en enorm utveckling av eldrivna lätta lastbilar. Idag finns det cirka 25 stycken som drivs med el. Räckvidden på de bästa modellerna är idag upp till 30-40 mil på en laddning. Dessutom kan de flesta modeller snabbladdning.

5. Längre livslängd och längre serviceintervaller

– Som jag ser det är det inga problem att köra elbilar i 5-7 år mot normalt tre år för dieselbilar. Det är helt enkelt färre saker som går sönder i en elbil. Jag tror att standarden framöver kommer bli 5 års livslängd för elbilar. Serviceintervallerna är också längre för elbilar.

6. Arbetsmiljön

Göran Nilsson anser också att arbetsmiljön för hans anställda är bättre med de tystare elbilarna, jämfört med att köra på diesel.

– Utöver längre räckvidd är det ett viktigt argument för att mina anställda ska vilja köra eldrivet.

7. En del av Sveriges energilager

– Det är en spännande tanke att våra elbilar kommer vara en del av Sveriges energilager. Den energi som blir över, som vi har laddat ner i bilarnas batteri, kommer vi kunna sälja.

Tre förbättringsområden med servicebil på el

1. Inköpspriset

– Inköpspriset är fortfarande för högt. Det är förstås en avvägning för oss hela tiden när vi köper nya elbilar, säger Göran Nilsson. 

Marknadsöversikt med fakta om bilarna:
Alla små servicebilar på el

2. Laddinfrastrukturen

Göran Nilsson tycker att det för det mesta fungerar att hitta laddplatser.

– En baksida med eldrivet är att du alltid måste ha koll på var du kan ladda och att det kan ta lite för lång tid att hitta laddplatser. Utbyggnaden av laddpunkter är inte i takt med det ökade behovet av elbilar. Det känns som att svenska staten inte har förmåga att genomföra de förändringar som krävs. Omställningen sköts dåligt och tar för lång tid, säger Göran Nilsson. 

För de anställda i företaget som kör elbil ställ högre krav på planerad körning.

– De måste ha koll på var de ska ladda. Det är inte optimalt när anställda inte kan ladda hemma, till exempel för att de bor i en lägenhet utan laddmöjligheter. 

3. Dragvikten 

En nackdel med elbilar är att de inte kan dra lika tung last som fossilbilar. Dessutom drar släp ner räckvidden rejält. Röranalys eldrivna Renault Kangoo kan dra 400 kilo men räcker inte alltid. För företag som behöver dra mycket material på släp kan det finnas skäl till att behålla dieseldrivna bilar bara av det skälet. 

Från 2021:
Låg dragvikt tvingar VVS-montörer skippa eldrivna skåpbilar