Logga in

Rörmokaren som cyklar för klimatet

Publicerad
15 jan 2020, 07:00

De klimatsmarta transportalternativen ökar. I Stockholm går det stadigt framåt för Cyklande Rörmokaren, som trampar med egen kraft. Vår reporter hängde med en dag på jobbet.

Fredagsmorgonen hos Cyklande Rörmokaren börjar med möte på kontoret i Gamla Stan. Montörerna samlas och går under ledning av Hugo Wolgers igenom pågående och avslutade arbeten. Av de tio montörerna saknas fyra, två är sjuka och två är lediga.

Hugo Wolgers går igenom aktuella uppdrag med Jin yiqun, Bakary Manneh och Angelo Aban. Foto: Daniel Roos

Just när det är dags att bryta upp dyker en leverans upp. Det är fyra nya elcyklar, som kommer med lastbil till dörren. Nu ska alla montörer få varsin, men inte Hugo Wolgers.

– Jag på elcykel? Det kommer aldrig att hända, säger han och skrattar hjärtligt.

Teknikexperten om växande cykeltrend

Regnet hänger i luften och det är gråkallt, typiskt Novemberväder, när vi så småningom rullar ut ur Gamla Stan på cykel. Färden går mot Kungsholmen. Hugo Wolgers pratar konstant i telefonen med head-set under cykelturen. På grund av samtalen navigerar vi också lite fel, GPS-kartan syns ju inte på telefonen under samtalen.

Energieffektivt är inte alltid klimatsmart

Det var få som trodde på Hugo Wolgers när han startade Cyklande rörmokaren. Men han har visat belackarna att företagsidén fungerar. VVS-Forums cyklande reporter Jan Fredriksson tog rygg på rörmokaren under en arbetsdag. Foto: Daniel Roos

Tempot är makligt men det går snabbare i nedförsbackarna. Min GPS loggar maxhastighet på 36 km/h. I en av de längre backarna upp från Kungsholms Strand märks det hur tungt lastad Hugo Wolgers cykel är. Bara en av hans verktygslådor väger mer än min cykel, och han har tre på sin pakethållare.

– Jag mår bra av att hålla mig i rörelse. Det är ett perfekt sätt att hantera stressen, jag får mellan 100 och 120 telefonsamtal om dagen, säger han lite andfådd av den långa backen.

Vi har cyklat fem kilometer och Hugo Wolgers ska in hos en bostadsrättsinnehavare och ta en titt på ett kommande jobb. Jag stannar ute i regnet och passar verktygslådorna.

Ny teknik kapade 90 procent av energianvändningen

I en av verktygslådorna finns ett urval av de nödvändigaste delarna. Foto: Jan Fredriksson

Hugo Wolgers är klar med sitt första kundbesök. Dagens övriga jobb ska alla göras i stadsdelen Östermalm, det är en cykeltur på omkring fem kilometer dit, men i tätare trafik. Det slår mig snart hur smidigt Hugo Wolgers tar sig fram, inte alltid enligt trafikreglerna men aldrig överilat eller risktagande.

Så stora blir utsläppen med olika transporttyper.

Det är uppenbart hur snabbt det går att ta sig fram på cykel. Jag tar några bilar som riktmärken för att jämföra hastigheten. Ibland kör de förbi oss men ganska snart lämnar vi dem bakom oss. Vi slipper dessutom leta parkeringsplats. Att parkera, låsa cykeln och lyfta av verktygslådorna är gjort på några sekunder.

Skåpinredning nu inget hinder för klimatbonus

”Det är två saker vi ska satsa på: miljö och service. Det är öppet mål för oss. Det finns ingen konkurrens på det området inom den här branschen.”

Initiativet till Cyklande Rörmokaren kom egentligen från kompisen och kollegan Alexander Ulvhagen. Men Hugo Wolgers var från början tveksam, trots att han funderat på konceptet i flera år.

– När jag till slut sa okej sa jag att det är två saker vi ska satsa på: miljö och service. Det är öppet mål för oss. Det finns ingen konkurrens på det området inom den här branschen.

En gammal hederlig tuta väcker uppmärksamhet. Foto: Jan FredrikssonSedan VVS-Forum uppmärksammade Cyklande Rörmokaren för snart tre år sedan har han blivit hånad av många branschkollegor. Men nytänkandet har gett utdelning. Stadig tillväxt, mycket uppmärksamhet, vinnare i Årets Hantverkare 2018 och nominerade även i år. Kritikerna har tystnat.

– Jag får jätteofta kommentarer. Vid trafikljusen är det andra cyklister som ställer frågor. Jag får också mycket beröm för att startat firman från folk som läst om Cyklande Rörmokaren.

De blev årets VVS-hantverkare

Sedan drygt ett år tillbaka har företaget kontor i Gamla Stan, mitt i Stockholms innerstad, där de gör de flesta jobben. Ofta är det serviceuppdrag. Reservdelar och komponenter kan beställas eller handlas direkt i centrala Stockholm. När det gäller större föremål som inte går att transportera på cykel kan grossisterna leverera direkt till arbetsadresserna.

På kontoret i Gamla Stan trängs cyklarna med VVS-delar och verktyg. Foto: Jan Fredriksson

FAKTA

Cyklande Rörmokaren

STARTADE: 2017.

OMSÄTTNING 2018: 5,7 miljoner kronor.

ANTAL ANSTÄLLDA: tio.

VISION: Att leverera bra rörmokar- och hantverkarservice med miljövänligt tänk som manifesteras genom cyklande samt reparation och återanvändning i stället för slit- och släng.

UTFÖR VVS-SERVICEARBETEN i Stockholms innerstad och i Enskede, Årsta, Telefonplan, Midsommarkransen, Aspudden och andra närförorter.

Väl framme på Östermalm är det i en vindslägenhet på sjätte våningen som Hugo Wolgers har flera uppdrag. Lägenheten renoverades för omkring 15 år sedan och nu fungerar inte allt som det en gång gjorde.Hugo Wolgers rör sig smidigt i trafiken på cykeln. Foto: Daniel Roos

En avancerad duschkabin med vattenmassage och ångfunktion har definitivt gett upp. Kunden beskriver att den läcker och att det knappt går att duscha längre. Den måste bytas och kunden undrar om det är möjligt.

En ovanlig konstruktion noterar Hugo Wolgers när han kryper runt på golvet och undersöker den. Duschkabinen har öppen botten och verkar vara placerad och fäst med silikon ovanpå klinkerplattorna. Efter en stund konstaterar han att det borde gå att ta bort den utan att göra åverkan på golvet eller tätskiktet. Han informerar också kunden om konsekvenserna som uppstår om detta inte går. Då måste hela badrummet göras om.

15 sätt att hämta värme i avloppet

För kunden var det självklart att välja Cyklande Rörmokaren. Hon är miljömedveten och tränar mycket själv och menar att människor som håller igång är gladare. Och alla vill ju ha glada hantverkare hemma, menar hon.

I kundens gästtoalett kommer dagens största pulshöjare. En läckande WC, fabrikat Ifö, ger Hugo Wolgers bekymmer. Han har bara stött på en sådan en gång tidigare och minnet av den är inte positivt.

En krånglande WC spräcker dagens schema. Foto: Jan FredrikssonFör att komma åt innanmätet, med den egentliga vattencisternen, måste cisternkåpan av porslin lyftas av. Den sitter med två plastkrokar som manövreras av vred på undersidan. Det är omöjligt att se i vilket läge dessa ska stå för att kåpan ska släppa. Och när den väl börjar lossna släpper den ändå inte helt. Hugo Wolgers väljer till slut att ringa Ifös support.

Det visar sig snart att någonting i WC:n måste gå sönder för att uppgiften ska lösas. Det blir den plastdel som håller en av krokarna som slutligen brister. Arbetet med den krånglande WC:n är frustrerande och drar ut på tiden men Hugo Wolgers behåller ändå lugnet.

”Jäkla tur att jag inte redan var stressad av att ha suttit fast i en bilkö, eller måste oroa mig för en P-bot.”

– Jäkla tur att jag inte redan var stressad av att ha suttit fast i en bilkö, eller måste oroa mig för en P-bot, säger han, och brister återigen ut i ett av sina hjärtliga skratt.

Efter att rutinmässigt packat om köksblandaren lämnar vi denna kund och hämtar nycklar till nästa kunds lägenhet. Nu är vi försenade och har inte hunnit äta lunch.En sen lunch innan nästa uppdrag. Foto: Jan Fredriksson

Klockan är strax efter tre och det börjar skymma. Bilarnas baklyktor bländar när vi kryssar genom trafikstockningen på Strandvägen.

Det blir en snabb, sen lunch på vägen mot nästa kund som har bekymmer med inbyggda diskmaskiner i två olika lägenheter. Familjens mindre lägenhet ska säljas och då vill de ha luckan på diskmaskinen snyggt på plats.

Ett knivigt uppdrag i ett kök utan räta vinklar. Foto: Jan Fredriksson

Hugo Wolgers upptäcker direkt att mycket är snett i den gamla fastigheten och det avspeglas i köket. Det är troligtvis inte monterat av ett proffs. Alla borrhål på baksidan av diskmaskinsluckan visar att någon har gått bet tidigare.

Mobilkameran dokumenterar för kunden och kan hjälpa montörerna i kommande uppgifter. Foto: Jan FredrikssonHan installerar diskmaskinen rakt i utrymmet under diskbänken och dokumenterar arbetet genom att filma med mobiltelefonens kamera. Sedan provar han att montera luckan rakt men tvingas ge upp. Det behövs en mall för att hitta rätt avstånd.

Vi beger oss till familjens andra lägenhet där det inte går att skjuta in diskmaskinen på plats. Någonting tar emot och Hugo Wolgers tar isär del efter del för att se hur det ser ut på baksidan.

– Vadå ergonomisk arbetsmiljö, hörs det halvkvävt från Hugo med huvudet långt in under diskbänken.

Efter några försök att få diskmaskinen på plats inser han att det inte går med mindre än att avloppet byggs om. Någon gång har köket renoverats och då flyttades platsen för diskbänken. Avloppet drogs ovanpå golvet och tar nu emot.

Det är kväll, klockan närmar sig halv åtta när vi avlutar arbetsdagen ute på gatan. En äldre dam med rollator och en liten hund stannar till och läser högt med viss förtjusning ”Cyklande Rörmokaren” från Hugos pakethållare.

FAKTA

Så stora blir utsläppen av transporterna:

Cyklande Rörmokarens transporter under dagen var 15 km cykling. Om det skulle vara en typisk dag innebär det cirka 345 mil per år. Utsläppen för motsvarande transportsträcka med bil är:

Bensinbil: 625 kg CO2/år

Dieselbil: 602 kg CO2/år

Elbil: 71 kg CO2/år

En mer representativ VVS-montör på mindre orter kör uppskattningsvis runt 5,75 mil per dag, eller 1 322,5 mil om året.

Utsläppen blir då:

Bensinbil: 2 397 kg CO2/år

Dieselbil: 2 308 kg CO2/år

Elbil: 271 kg CO2/år

Omräknat till hela branschen med omkring 35 000 anställda släpper fossilbränslebilar ut över 80 000 ton CO2. Om bilparken ersattes av elbilar skulle utsläppen landa på omkring 9 500 ton.

Källa: Naturvårdsverket/Incoord