Foto: iStock/Inresol

Stirlingmotor fixar el och värme i hemmet

Publicerad: 12 mars 2018 Text: Charlotta von Schultz

Träpellets in – el och värme ut. Stirlingmotorn från Gävle gör villaägaren självförsörjande.

Efter flera års utvecklingsarbete är Gävleföretaget Inresol på väg ut på marknaden med en pelletsdriven stirlingmotor.

Det lilla aggregatet kan göra villaägaren självförsörjande på både el och värme.

– Enklast blir det för hushåll med vattenburen värme. Då kopplas aggregatet till den befintliga ackumulatortanken. Hushåll med direktverkande el kan ganska lätt gå över till vattenburen värme och vi tar fram sådana lösningar med bland annat ackumulatortank och fläktkonvektorer, säger Alexander Ahlin, vd på Strive Energy, nordisk distributör för produkten. 

Stirlingmotorer kan drivas av värme från i princip vilken källa som helst, exempelvis förbränning av träpellets, flis, biodiesel eller -gas. Tekniken har använts länge i industriella sammanhang, och sådana arbetar Inresol också med. Små aggregat för hemmabruk är däremot en nyhet.

Läs mer: Så funkar huset utan rör och sladd

Inresols nyckelfärdiga kraftvärmeverk för villor innehåller förutom stirlingmotorn en förbränningskammare, växelriktare och batteri. Allt är integrerat i en ram.

Måtten är cirka 1x1x0,5 meter och vikten runt 150 kg, vilket är betydligt nättare än traditionella stirlingsystem. Verkningsgraden ska vara högre än 90 procent, varav 30 procent blir el och 60 procent värme.

– Produktionen varierar efter behovet, men när motorn går på max är effekten 12 kilowatt värme och 5 kilowatt el, säger Alexander Ahlin.

Stirlingmotorn i Inresols kraftvärmeverk arbetar vid övre temperatur på 600–900 °C. Arbetsmediet i motorn är kvävgas.

Önskas mer kraft kan flera motorer seriekopplas, något som kan vara intressant för lantbruk, hotell, kontor, fabriker och flerbostadshus i framtiden. Upp till 36 motorer får plats i en 40 fots container.

Inresol har flera patent och patentansökningar som rör stirlingmotorns konstruktion. Ett annat patent rör växelriktaren som omvandlar den producerade likströmmen till växelström.

En finess är att den kan leverera växelström till bostaden även om det allmänna elnätet havererar. Villan går då över till ödrift, ett litet lokalt elnät som är frikopplat från allmänna elnätet. Samma växelriktare kan även kopplas till en solcellsanläggning och batterilager, om så önskas.

– Det förenklar installationen och gör systemet lättare att drifta, säger Inresols vd Stefan Larsson-Mastonstråle.

Stirlingmotorerna tillverkas i Ericssons tidigare fabrik i Gävle. Ett 60-tal test- och demoexemplar producerades under fjolåret, enligt Inresol. I slutet av sommaren ska volymleveranserna till kunder starta.

Målet är att under 2018 skapa en produktionskapacitet på upp till 250 motorer per månad.

Strive Energy har börjat bygga upp ett återförsäljarnät i Norden.

– Hittills har vi cirka tio återförsäljare, däribland elinstallationsföretag, VVS-firmor, solcellsföretag och andra företag som jobbar med energieffektivisering. Jag räknar med att installationerna startar under årets andra kvartal, säger Alexander Ahlin.

Priset till slutkund kommer att ligga någonstans mellan 130 000 till 140 000 kronor inklusive moms. Sedan tillkommer installationen, som man kan få ROT-avdrag för.

Förutom villor siktar Inresol på en rad andra marknader med sina stirlingmotorer.  Kundprojekt pågår bland annat inom stålindustrin, hotell- och bostadsbranschen, elbilsladdning samt olje- och gasindustrin, enligt Stefan Larsson-Mastonstråle.

 

Stirlingmotorn drivs av värme

  • Stirlingmotorn uppfanns 1816 för att pumpa vatten ur gruvor i Skottland.
  • I motorns slutna system finns en gas som växelvis värms och kyls för att driva kolvarna. Värmen förvandlas därmed till rörelseenergi, som i sin tur omvandlas till elektricitet.
  • Värme kan i princip komma från vilken källa som helst, exempelvis något som förbränns.
  • Värmen tillförs och bortförs vid konstant temperatur.
  • Stirlingmotorn är vibrationsfri och har högre verkningsgrad jämfört med vanliga förbränningsmotorer. Men den är svårare att reglera och har högre tillverkningskostnad.
  • Kockums ubåtsmotorer är den mest kända tillämpningen i Sverige.
Fler nyheter