Logga in

Så ska Stirlingmotorn räddas från konkursen

Publicerad
30 okt 2018, 10:16

Många väntar på Inresols pelletsdrivna stirlingmotor, som gör villaägare självförsörjande på både värme och el. Men företaget har råkat i djup kris.

Gävleföretaget Inresol, som utvecklar en så kallad stirlingmotor, hamnade i akut likviditetskris i somras.

I augusti fanns endast 749 kronor kvar i kassan, medan de sammanlagda skulderna uppgick till minst 42 miljoner kronor.

Företaget kunde inte betala lön till de drygt 30 anställda och hotades av konkurs. Nu pågår en rekonstruktion för att rädda både stirlingmotorn och bolaget.

Tomas Arbebo, Plana

– Det finns ett väldigt stort intresse för Inresols motor på marknaden. Men under den tidigare ledningen har företaget inte lyckats leverera produkter som gav de effekter som utlovades, säger Tomas Arebo, på juristbyrån Plana, som har utsetts till rekonstruktör av Uppsala Tingsrätt.

Rekonstruktionsplanen beskriver hur Inresol har fått lån och finansiering i flera omgångar.

Men projektet har blivit allt mer försenat och produktionen har inte kommit igång.

Samtidigt har företaget marknadsfört och sålt produkter som om en serieproduktion pågick – trots att det inte fanns någon färdig produkt som klarade vad marknadsföringen lovade.

Många kunder har beställt motorer och betalat i förskott, vilket förklarar en del av företagets skulder.

– Ett antal motorer har även levererats runt om i världen främst för tests. De har fungerat mer eller mindre bra beroende på vilken värmekälla som använts, säger Tomas Arebo.

De tidigare huvudägarna har lämnat bolaget under rekonstruktionsarbetet. Den tidigare delägaren Anders Källsson har förvärvat hela bolaget och skjutit till ett mångmiljonbelopp.

– Han har både den industriella kompetensen och det kapital som krävs för att få motorn helt färdig, säger Tomas Arebo.

Under rekonstruktionen arbetar Inresol efter en ny tidsplan för hur stirlingmotorerna ska förbättras, testköras, verifieras och monteras de närmaste månaderna.

Målet är att kunna tillverka 250 enheter i januari och februari. Det ska ge ett positivt kassaflöde på cirka 4 miljoner kronor i månaden, och därefter ska produktionsvolymerna kunna ökas om allt går som planerat.

Stirlingmotorer kan drivas av värme från i princip vilken källa som helst, exempelvis förbränning av träpellets, flis, biodiesel eller solkraft.

Tekniken har använts länge i industriella sammanhang, och motorer för sådana tillämpningar har även Inresol utvecklat.

Men det som har väckt ett enormt intresse bland VVS-Forums läsare är företagets aggregat för hemmabruk, V2-6TRX.

Läs mer: Stirlingmotorn fixar el och värme i hemmet

Aggregatet skulle kunna göra hushåll helt självförsörjande på både el och värme, uppgav Inresols nordiska distributör Strive Energy.

När motorn gick på max skulle effekten bli 12 kilowatt värme och 5 kilowatt el. Men de utlovade effekterna har ännu inte uppnåtts.

Den produktion som enligt rekonstruktionsplanen ska dra igång efter nyår rör företagets basmotor, inte det lilla pelletsdrivna aggregatet.

– Men om basmotorn börjar produceras är det ett relativt litet steg att få fram den pelletsdrivna produkten, säger Tomas Arebo.

Den nuvarande rekonstruktionsperioden har 18 december som deadline, men Tomas Arebo berättar att han kommer att ansöka om tre månaders förlängning.

Tror du att rekonstruktionen kommer att lyckas?

– Mitt team har lagt ned ett omfattande arbete för att fastställa bolagets och produktens nuvarande situation samt möjligheterna att lyckas med produkten och därmed bolaget. Därför kan jag idag säga att förutsättningarna är goda, säger han.

Fakta: Stirlingmotorn drivs av värme

  • Stirlingmotorn uppfanns 1816 för att pumpa vatten ur gruvor i Skottland.
  • I motorns slutna system finns en gas som växelvis värms och kyls för att driva kolvarna. Värmen förvandlas därmed till rörelseenergi, som i sin tur omvandlas till elektricitet.
  • Värme kan i princip komma från vilken källa som helst, exempelvis något som förbränns.
  • Stirlingmotorn är vibrationsfri och har högre verkningsgrad jämfört med vanliga förbränningsmotorer. Men den är svårare att reglera och har högre tillverkningskostnad.
  • Kockums ubåtsmotorer är den mest kända tillämpningen i Sverige.