Niclas Bylund, vd på Bylunds VVS.

Högt pris för tvist om T-koppling

Publicerad: 03 maj 2018 Text: Eva-Maria Fasth

Ett kopplingsfel gjorde att det inte kom något vatten i kranen. Men VVS-firman rekommenderade paret att borra en ny brunn.

När det unga paret, en 31-årig man och en 29-årig kvinna, hade varit utan vatten i en vecka kontaktade de VVS-företaget Bylunds VVS i Härnösand för felsökning. Frågan var om den egna brunnen hade sinat.

Det var i juni 2017 och Bylunds VVS kunde konstatera att brunnshålet hade rasat och att pumpen satt fast nere i brunnen. Ett problem var att brunnen låg för nära avloppets trekammarbrunn.

– Vi rekommenderade kunden att borra en ny brunn, eftersom kostnaderna för att reparera brunnen skulle bli orimligt höga, säger Niclas Bylund, vd på familjeföretaget Bylunds VVS och tillägger att man skrev ett nytt avtal med paret där man kommit överens om att flytta brunnen till ett nytt ställe.

Läs mer: Golvvärmen frös sönder

– Det visade sig att det fanns en tre meter lång slang med T-koppling, under altanen, som vi varken kunnat komma åt, se eller känna till. När vi bytte kopplingen fick de tillbaka vattnet.

Bylunds VVS pekar på att det inte brukar finnas en koppling när den befintliga brunnen ligger så nära bostadshuset, som i det aktuella fallet.

Kopplingen var monterad på slangen mellan borrhål och hydropress, vilket inte är ett fackmässigt utförande.

Ett avstick från eller till en extern källa ska alltid kopplas efter hydropress och tryckbrytare. Bolaget hade således ingen anledning att räkna med att det fanns en sådan koppling.

Men det unga paret ansåg att Bylunds VVS borde ha upptäckt den felaktiga T-kopplingen i samband med felundersökningen och att borrningen av den nya brunnen var helt onödig och stämde företaget inför Ångermanlands tingsrätt.

VVS-företaget försökte få till en förlikning, men det accepterade inte paret.

– Vi har inte brustit i vår undersökningsplikt, det visar inte minst tingsrättens domslut. De kan inte skylla på oss att vi ska hitta T-kopplingar. Uppdraget var att felsöka brunnen och det gjorde vi, menar Niclas Bylund.

Läs mer: Fick bergvärmen gratis

Men det håller inte Ingemar Gustavsson, serviceledare på Bravida i Härnösand, och det unga parets expertvittne i tingsrätten, med om.

– Jag tycker att det är bedrövligt att man kan förlora ett sådant här rättsfall. Jag hoppas verkligen att de överklagar, säger han.

– Felet var en trasig plastslang som nu kommit att kosta fastighetsägaren hundratusentals kronor. Det är en skandal, jag tycker synd om ungdomarna, utropar Ingemar Gustavsson.

Ett annat expertvittne, anlitad av Bylunds VVS, är Johan Barth, vd på Geotec Svenska Borrentreprenörers Branschorganisation.

– Undersökningen visar att inget fel har gjorts av VVS-företaget, men jag kan tycka att det i sådana här fall är synd om konsumenten, säger han.

VVS-Forum har utan resultat försökt att nå det unga paret för en kommentar. Men i tingsrätten hävdar de att felundersökningen inte var fackmässig och att det var onödigt att borra en ny brunn.

Det unga paret har således nu två borrade brunnar på sin tomt, allt till en total kostnad av drygt 420 000 kronor, inklusive rättegångskostnader, då de förlorade målet.

Ångermanlands tingsrätt gick helt på Bylunds VVS linje.

Domen har ännu inte vunnit laga kraft och kan överklagas till Hovrätten i nedre Norrland senast den 15 maj.

Fler nyheter