Logga in

Vad var det skäliga priset för cirkulationspumpen?

Publicerad
2 maj 2024, 06:19

Kunden vägrade betala det rörfirman ville ha efter installation av en cirkulationspump. Till slut blev det domstolens sak att reda ut vilket pris som var avtalat och vad som var skäligt att debitera.

Det var en infekterad tvist mellan företag och kund som avgjordes i Attuna tingsrätt. Parterna: En rörfirma och en privatperson i Sollentuna. Rörmokaren krävde att få ytterligare 5400 kronor och andra mindre kostnader, något som kunden motsatte sig fullt ut. 

Läs också:
”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist

Läs också:
”Jag har hittat billigare priser på internet”

Bakgrunden var att kvinnan hade märkt att cirkulationspumpen i hennes fastighet gått sönder. Hon vaknade av att det tjöt i huset och såg att det läckt ut vatten på golvet vid pumpen och tänkte att det var bråttom att ordna felet. 

Hon kontaktade en rörfirma som kunde åka ut samma dag och byta pumpen. Men när husägaren fick se fakturan blev hon missnöjd. Kunden betalade 7 900 kronor, vilket täckte det som krävdes för arbete och servicebil på jourtid, men inte hela summan för själva cirkulationspumpen.

Firman och kunden var helt enkelt inte överens om vad produkten egentligen kostade. Företaget gick till kronofogden för att få ut pengarna de ansåg sig ha rätt till men kunden bestred kravet och hela saken gick till slut vidare till tingsrätten. 

Kvinnan hävdar att hon frågade montören på plats vad pumpen kostade och fick svaret 2 000 kronor, vilket hon tyckte var acceptabelt. Hon uppfattade prisuppgiften som en offert. När hon fick räkningen några dagar senare var beloppet mycket högre än det som montören på plats hade sagt. Kunden menar att hon inte hade gått med på att låta utföra arbetet om montören hade sagt att det skulle kosta så mycket som senare stod på fakturan. Kvinnans inställning i rätten var att hon inte skulle behöva betala mer än det som hon kommit överens med montören om.

Montören själv nekar till att ha sagt att pumpen kostade 2 000 kronor. Enligt montören diskuterades inte något pris överhuvudtaget vid installationen. Pumpen som monterades i bostaden kostar enligt firman drygt 5 000 kronor exklusive moms hos leverantören. Kunden har jämfört priser mellan olika försäljare på nätet men enligt firman går det inte att jämföra vad pumpen kostar i olika webbutiker med vad den kostar när en montör installerar den. Företaget uppger att den pump som sattes in i kundens hus inte är samma sort som kvinnan har hämtat in prisuppgifter om på annat håll. 

När det gäller frågan om parterna kommit överens om ett pris på cirkulationspumpen på plats så konstaterar tingsrätten att det inte finns någon skriftlig bevisning. Ord står mot ord.

Läs också:
”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det?

Kunden menar att det begärda priset på drygt 7 700 kronor för pumpen, en Yonos Pico 25/1-6-130 Wilo, är oskäligt. Eftersom rörfirman är de som gått till domstol måste de kunna bevisa motsatsen. Båda parterna har visat upp skärmklipp från olika leverantörer med priser som är lägre än så. Lägst priser hade kvinnan hittat, ner till 3 200 kronor inklusive moms. Tingsrätten tycker att det är bevisat att kunden har debiterats för mycket och att det hon redan betalat är tillräckligt. Firman får inget gehör för sitt krav.