Logga in

Lärlingsansvarig: ”Jag kan önska att fler hade mer driv och stolthet”

Publicerad
22 jan 2024, 06:00
| Uppdaterad
19 jan 2024

Mycket ska klaffa för att lärlingstiden ska bli ultimat, säger Mikael Hagenvald som ansvarat för Klimatrörs lärlingar under många år. Här är hans bästa tips både till lärlingar och företag.

Mikael Hagenvald har varit delaktig i att lotsa runt 50 lärlingar mot certifikatet sedan 2014, under åren på Stockholmsföretaget Klimatrör där han bland annat har varit projektledare och vice vd. Sedan oktober 2023 driver han det egna företaget Veisab med målet att så snart som möjligt ta emot och skola lärlingar enligt samma modell.

mer om branschprovet
”Jakten på certifikatet är det primära”

Läs också:
Fler kuggar branschprovet för VVS-montörer

– Vissa lärlingar har klarat provet på första försöket. Andra har behövt göra det 2–3 gånger. Det är väldigt individuellt hur resultaten blir, men nervositeten för  ”ditt viktigaste prov” med tidspress, på en okänd arbetsplats och annan ort kan vara en faktor som leder till ovanliga slarvfel som fäller dig i slutändan, säger han.

”Det väldigt häftigt att få vara med och dela deras framsteg.”

mikael hagenvald

I större städer, som Stockholm, kan det vara svårt att se till att lärlingarna får möjlighet till variation i uppdragen eftersom många projekt är stora och nischade, som stambyten exempelvis. På Klimatrör har de försökt täta glappen genom att ordna lärlingskonferenser då de har gått igenom olika moment som till exempel systemkunskap.

– Ibland känns det som att lärlingstiden skulle behöva vara längre för att lärlingen ska få rätt möjlighet att kunna hinna med alla de momenten som ska ingå i utbildningen.

För att få till en bra lärlingsutbildning krävs drivna handledare som tar sig tid att förklara och planera ordentligt vad lärlingarna ska göra och vad de behöver lära sig och att företagen ger handledarna förutsättningar för det, menar han. 

– Men det hänger också på eleverna själva att de tar ansvar för sin utbildning genom att visa framfötterna på arbetsplatsen de är på och att de tar eget initiativ att studera i KUB och annan VVS-litteratur som finns tillgänglig. Ibland är det si och så med det, säger han.

George ska snart försöka en tredje gång
”Provet är gammalmodigt och måste utvecklas”

Läs också:
Ritningsläsning och 4 andra moment i installationsprovet som många bommar

KUB är ett digitalt system för kvalitetssäkrad utbildning som VVSYN har tagit fram.

 – Känslan och erfarenheten är att vissa känner sig nöjda med att ha klarat av gymnasiet och fått en lärlingsanställning och slutar planera framåt. De får man försöka jaga på. Jag skulle önska att fler hade mer driv och stolthet i att bli framtidens skickliga VVS-montörer. Andra är mer näriga och ser till att skaffa dig den kunskap de behöver. Jag upplever att det beror till viss del vilken skola man kommer ifrån och vad de har fått med sig därifrån.

På Klimatrör var det i snitt 10 lärlingar i de olika stegen och 2–3 elever på praktik från varje årskull, de flesta från Refis, under de senaste åren.

Vilket är det största värdet med lärlingar?

– Det är en ju en investering man gör i företaget när man utbildar lärlingar till duktiga VVS-montörer, en process som jag upplever att över tid ger ett stort mervärde då man själv har fått vara med och ta fram ”slutprodukten”, som i de flesta fallen är en riktigt vass VVS-montör och medarbetare. Handledarna och lärlingarna skapar vanligtvis starka personliga och yrkesmässiga relationer till varandra vilket i slutändan leder till att företaget får fler starka och sammansvetsade arbetslag. Och framför allt så är det väldigt häftigt att få vara med och dela deras framsteg.