Branschexperten: Så ser du över kostnaderna

Publicerad
19 jan 2023, 05:56

Satsa på dina trogna kunder, lyssna på rykten och var snabb att fakturera. Det är några av råden på listan från Anders Gustin, branschexpert på Installatörsföretagen, inför den hotande lågkonjunkturen.

1. Övergripande koll på läget

Nu är det viktigt att ha stenkoll på förutsättningarna för just ditt företag och att vara öppen och transparent om det. Hur ser ekonomin ut? Finns det jobb så att det räcker åt alla? Kan ert erbjudande vässas eller riktas om? Kan ni sälja paketlösningar? Diskutera utmaningar och använd alla i företaget till att försöka hitta lösningar.

2. Dra ner på fasta utgifter

Se över alla kostnader – stort som smått. Prata om vad ni skulle kunna avvara eller omförhandla: försäkringar, lokaler, kaffemaskiner, kopieringsmaskiner – eller personal. Var öppen och försök komma överens om vad som behöver förändras och varför.

3. Håll hårt i “rätt” kunder

Räkna inte med att jobben kommer att rulla in av sig självt som tidigare. Det enklaste sättet att få nya jobb är att ha tät kontakt med befintliga kunder som ni redan har en relation till. Att ragga nya kunder i dag kan vara lite risky. Även för företag som tidigare varit solida kan det gå snabbt utför. Snacket på stan och rykten är den bästa signalen om att ett företag har problem med ekonomin eftersom det finns en tröghet i siffrorna som redovisas.

4. Var snabb på bollen

Häng med i utvecklingen för att hitta smarta lösningar som ni kan erbjuda era kunder. Energieffektivisering med värmepumpar, solceller och automatisering är exempelvis ett område där efterfrågan fortsatt ökar starkt. Det kan bli en riktigt bra affär både för er och  fastighetsägarna som kan spara 10 000 i månaden och få igen investeringen snabbt.

5. Vänta inte på betalningen

Fakturera direkt efter avslutat jobb och var snabb med att ringa och ligga på om betalningen inte kommer in i tid. Har ni svårt att hinna med så finns det digitala tjänster som sparar tid i fakturahanteringen.