7 appar för en lättare arbetsvardag

Publicerad 4 nov 2021, 06:00 | Uppdaterad 3 nov 2021

Konflikt med kunder? Appen -medlar. För många pappershögar? Sortera in det i en app i stället. Koll på reskostnaden? Jajamensan. Här är apparna som underlättar montörsvardagen.

Smart bilinredning
Från kaos till björnkoll: 10 lösningar som skapar ordning i skåpet

Läs också
8 saker att ha koll på om du vill starta eget

mowin

1. Kopplat till grossisterna

Mowin är ett appbaserat IT-stöd som tagits fram speciellt för el- och VVS-installatörer. Den samlar information i molnet och låter dig hantera arbetsordrar, materialhantering, tidrapporter och fakturering.

Tack vare sin EDI-koppling till grossisternas produkthanteringssystem kan du skriva in din order själv. Prislistorna uppdateras av systemet. Fakturor skapas enkelt när uppdraget är slutfört. 

Har du ingen mobilsignal ute på jobbet kan du lägga in dina uppgifter off-line i mobilen.

Priset för Mowin beror på hur många ni är som ska använda det. Upp till 10 användare kostar 280 kronor per användare och månad. För koppling till EDI tillkommer 99 kronor i månaden per konto.


jobbile

2. Enklare & billigare

En lite mer slimmad applösning kommer från Hindås utanför Göteborg. Systemet Jobbile klarar till en lite lägre penning de tre viktigaste momenten du kan vilja digitalisera: tidrapportering, arbetsorder och fakturering.

Eftersom appen saknar en del av de mer avancerade funktionerna i andra system är den enkel att komma i gång med. 

Användarna tilldelas olika rättigheter som styr vad personer med olika roller i företaget ska kunna se eller göra i appen. 

Jobbile kostar 99 kronor per användare och månad.


blikk

3. Registrera nya affärer

Piteåföretaget Blikk har som främsta målsättning att hjälpa företag att förverkliga drömmen om det papperslösa kontoret.

Deras app erbjuder det mesta du behöver; Tidrapportering, projekthantering, orderrapportering, fakturaunderlag och mycket mer. I appen kan du också göra registreringar om nya affärsmöjligheter du upptäckt under jobbet, registrera dina kvitton och annat nyttigt. Där finns dina aktuella arbetsordrar inlagda med en kartfunktion som hjälper dig hitta fram till kunden.

Integration med flera kända affärssystem som till exempel Visma, Fortnox och Scrive ingår också. Den här lösningen kostar 200 kronor i månaden i standardversion per användare. 


ireno

4. Om det skulle bli bråk …

Är du skraj för att komma
i konflikt med dina privatkunder? Kolla in appen Ireno -Business från Stockholmsföretaget -Custodi. I Ireno finns moduler för de vanligaste konfliktorsakerna. Till exempel en moderniserad version av ABS18 som hanterar ROT-arbeten och som är lätt att fylla i. 

Om det uppstår konflikter kan en opartisk granskare från Ireno gå in och granska avtal, löpande dokumentation och foton — och sedan lämna ett utlåtande.

Skulle det ändå uppstå en ekonomisk tvist täcker Ireno Rättsskydd kostnaderna för självrisken vid rättegångskost nader i parternas försäkringar.

 Ireno är gratis för bostadsägaren, men hantverkaren får avstå tre procent av projektkostnaden.


ease fleet

5. Bättre grepp om flottan

Ease Fleet är en app från Jönköpingsföretaget -Infobric som gör företagsbilen uppkopplad och ger kontroll över de reella kostnaderna för varje fordon. Kompletta körjournaler med körsträckor och trängselskatter genereras automatiskt –– och de följer Skatteverkets riktlinjer. 

Funktionen Spåra och leda ger information om var bilen med sin last och utrustning befinner sig   via en kartvy som uppdateras i realtid. Arbetsledare kan planera de smartaste rutterna och lägga in dem på kartan och i efterhand kan all information tas fram för analys. 

Appen skyddar både företaget och föraren mot skattesmällar. Med Ease Fleet är det lätt att visa att fordonet inte använts för privata resor.

Pris:   169 kronor per fordon och månad.


bosch toolbox

6. Gratis från verktygs-makar’n

Tyska Bosch har tagit fram en app som de kallar Bosch Toolbox. Den är gratis och annonsfri. -Förutom att den ger lite extra grädde på moset för dem som har verktyg från tillverkaren, som kan anslutas till appen, så innehåller den körjournal, en databas för utförda arbeten och använt material som kan knytas till en viss kund och sorteras på datum eller uppdrag. En modul för att dokumentera projekt ingår. Tidrapporter kan också skapas med appen och sedan exporteras som pdf eller textfiler. 

En måttomvandlare finns med mer än 50 olika måttenheter som är användbara för hantverkare. Men givetvis kan du kolla in Boschs olika produkter i en ständigt uppdaterad produktkatalog .

Rätt skruv i rätt hål
Stor guide: Har du koll på infästning?


karma

7. Räddar maten

Om du inte har testat Karma än så är det dags. Via appen kan du köpa mat som restaurangerna annars skulle ha slängt — till bra pris. Fler än 9 000 restauranger, butiker, bagerier och kaféer i fler än 200 städer över hela Sverige är anslutna till Karma och fler tillkommer varje vecka. 

Appen är gratis, men käket får du betala för.