Logga in

Jätteorder på svenska superduschar

Publicerad
9 okt 2018, 10:15

Beställningar på över 160 miljoner kronor kan bli genombrottet för den klimatsmarta duschen Orbital Systems.

Den svenska superduschen är 29-årige Mehrdad Mahdjoubis patenterade innovation som renar och återanvänder duschvatten.

Mehrdad Mahdjoubi, vd och grundare av Orbatil Systems

Därmed minskar både vatten- och energianvändningen med 80–90 procent, jämfört med en konventionell dusch. Fem liter vatten ska räcka till en dusch på 10–15 minuter.

Mehrdad Mahdjoubi fick idén när han arbetade åt den amerikanska rymdstyrelsen Nasa, därför kallas duschen ofta för ”rymddusch”.

Nyligen skrev det Malmö-baserade bolaget Orbital Systems avtal med kunder i USA, Tyskland och Danmark, rapporterar Di Digital.

Läs mer: Rymdduschen nominerad igen

Affären innebär att bolaget ska leverera sammanlagt 6 000 duschar till den amerikanska tillverkaren av sjukvårdsfordon, Mobile Specialty Vehicle, och det tyska teknikkonsultbolaget Klimapatentschaft.

Den danska hotellkedjan Guldsmeden har köpt duschar till ett värde av knappt 7 miljoner kronor.

Läs mer: Rymdteknik snålar på duschvattnet

Totalt har beställningarna ett värde på över 160 miljoner kronor. Ordern är Orbital Systems största sedan starten 2012 och företaget ska, enligt uppgift, påbörja produktionen under det närmaste halvåret.

Orbital System-dusch

Orbital Systems, med 50 anställda i Sverige och fem i USA, har fått mängder med priser och utmärkelser för sin klimatsmarta superdusch.

Trots det har inte affärerna gått så bra. För 2017 redovisas ett resultat på omkring minus 70 miljoner kronor.

Företaget har nu tagit fram en ”smutsmätare” som installeras under golvet i duschen.

Läs mer: Så funkar huset utan rör och sladd

Mätaren avgör om det lönar sig att återvinna vattnet, som då pumpas vidare till ett elektropositivt nanofilter och en uppvärmningsanordning i väggen.

Priset för Orbital Systems duschar ligger på cirka 40 000 kronor.

Affärsidén har lockat en rad kända investerare med Skype-grundaren Niklas Zennström och H&M:s vd Karl-Johan Persson i spetsen.

Totalt har bolaget tagit in knappt 300 miljoner kronor i riskkapital.