Logga in

”Reglerna är för luddiga”

Publicerad
5 feb 2018, 16:01

Systemet med ROT-avdrag är så krångligt och otydligt att det borde tas bort. Det menar en företagare i uppländska Heby, som ålagts att betala tillbaka 180 000 kronor. Han överklagar nu till nästa instans.

VVS-företaget Torbjörn Svensson Rör i Heby fick för drygt ett år sedan återkrav på nästan 290 000 kronor från Skatteverket. Efter överklagande till Förvaltningsrätten fick företaget till viss del rätt mot myndigheten och kravet gäller nu 180 000 kronor.

Under veckan skickas ett nytt överklagande in till Kammarrätten i Sundsvall.

– ROT-systemet har blivit så krångligt att det borde tas bort. Reglerna är för luddiga. Dessutom gynnar systemet bara dem som har mycket pengar, säger företagets vd Torbjörn Svensson.

Bakgrunden till Skatteverkets granskning är de ansökningar om ROT-ersättning som Torbjörn Svensson Rör skickade in i december 2015. Eftersom reglerna för ROT skulle ändras vid årsskiftet var många kunder, enligt Torbjörn Svensson, angelägna om att få arbeten klara och fakturerade innan dess.

Läs mer: ROT-bakläxa för Skatteverket

Enligt Skatteverket har företaget debiterat kunderna för höga arbetskostnader. Inga kostnader för material, resor eller utrustning har tagits upp på fakturorna. Dessutom har företaget bara inkommit med en liten del av det underlag som Skatteverket begärt.

Sammantaget har myndigheten krävt tillbaka nära 290 000 kronor från ROT-avdragen som Torbjörn Svensson Rör gjort för fem kunder. Bland annat handlar det om uppdrag att felsöka värmesystem samt montering av ett kök.

Läs mer: VVS-företag tvingas återbetala ROT-avdrag

En av kunderna har under processen inkommit med tillfredsställande kvitton på eget inköpt material, varför Förvaltningsrätten skrivit ner Skatteverkets återkrav.

– Samtidigt finns inget krav på att man måste ta upp reskostnader och annat i en faktura. Det är sådant man kan bjuda på. Det går inte heller att hitta på materialkostnader som inte finns, säger Torbjörn Svensson.

Läs mer: ”Kunder begär ’kontrollofferter’ för att sätta pris på svartjobbet”

I domen påpekas också att tidsåtgången för vissa av jobben verkar orimligt stor. Även det går att förklara, enligt Torbjörn Svensson.

– Olika personer arbetar olika fort och timpenningen kan variera. Vid ett av jobben handlade det exempelvis om helgarbete med dubbelt betalt, säger han.

En advokat hjälper nu företaget att överklaga till Kammarrätten. Om Skatteverket får rätt blir det troligen kunderna som får betala.