Foto: David Lauritz

Hantverkstjänster i botten

Publicerad: 05 april 2018 Text: Eva-Maria Fasth

Problem med hantverkstjänster kostar konsumenterna cirka 10 miljarder kronor årligen. Det är mer än regeringens satsning på polisen.

Tre av fyra personer köper varor och tjänster som av olika skäl inte motsvarar förväntningarna.

Enligt en ny undersökning från Konsumentverket kostar misslyckade köp av varor och tjänster svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen.

Läs mer: Många klagar på hantverkare

Problem med hantverkstjänster toppar listan sett till kostnaderna för konsumenterna med cirka 10 miljarder kronor årligen.

Andra problem som toppar bottenlistan är köp av bilar, fastighetsmäklartjänster samt mobiltelefoni och andra telekomtjänster.

– Även företagen har att vinna på väl fungerande affärer med nöjda konsumenter och låga kostnader för reklamationshantering. 50 miljarder kronor kan användas till något betydligt viktigare och mer hållbart än konsumentproblem, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Därför slutade badrumsrenoveringen i rätten

Som hantverkare räknas till exempel VVS-montörer, elektriker, målare, golvläggare och snickare.

Över 4 000 respondenter mellan 18 och 75 år har deltagit i undersökningen. 

 

Fler nyheter