Logga in

Allt om ARN-fall

4 maj 2023

Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha?

Byggproduktföretaget var specialiserat på bland annat historiska VVS-produkter, men kunde ändå inte få till en bättre leveranstid än ”flera år” när kunden beställde en gammaldags gårdspump. Den fanns samtidigt i lager hos konkurrenter. Var det okej agerat av företaget?

24 apr 2023

Energisparfunktion togs bort från värmepumpen – mot kundens vilja

Funktionen som skulle spara energi var viktig när kunden valde värmepump. Så när funktionen togs bort vände han sig till Allmänna reklamationsnämnden som fick avgöra fallet.

17 apr 2023

”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning”

Värmepumpsföretaget vägrade att installera luft/luftvärmepumpen där de avtalat med kunden om att den skulle placeras. Kunden lät ett annat företag göra jobbet – och gick till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) för att få första företaget att stå för merkostnaden.

3 apr 2023

Styrning av elpatronen fungerade inte

En månad efter att fastighetsägaren i Dalarna fått den nya bergvärmepumpen installerad slutade elpatronen att fungera. Det lokala VVS-företaget lovade en uppdatering av systemet, men inget hände och kunden anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

27 mar 2023

Lyckades inte laga värmepumpen trots flera försök

Trots upprepade försök lyckades inte värmepumpsföretaget åtgärda de felkopplade rören i bergvärmepumpen. Då vände sig kunden till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

20 mar 2023

”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust”

Ett värmepumpsföretag hänvisade till oförutsedda förseningar och prishöjningar på grund av pandemin och kriget i Ukraina - därför gällde inte avtalet de ingått. Det accepterade inte kunden.

9 mar 2023

Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss?

VVS-företaget ersatte kunden för vattenskadan grävmaskinisten orsakat – men kunden krävde mer. Till sist fick Arn avgöra hur stort ansvaret var.

28 feb 2023

Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning?

Byggföretaget skickade ett uppskattat pris till kunden för renoveringen. Men vilken betydelse har en sms:ad överslagsräkning? Det fick prövas av Arn.

20 feb 2023

Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna?

Ett uppdrag åt en privatperson var fyllt av fel och brister och fick slutföras av en annan entreprenör. Men kunden ansåg att den nya entreprenören skulle ansvara för alla skador.

30 jan 2023

Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades

Ett bygg- och VVS-företag i Skåne hittade på en egen lösning för att fixera golvbrunnen. Det nöjde sig inte kunden med, vilket ledde till en utdragen tvist.