Logga in

Folkfinansierad innovation sparar mängder av vatten

Publicerad
21 aug 2018, 09:49

Prisbelönt blandarmunstycke som minskar vattenanvändningen med 98 procent blev viral succé.

Idén med munstycket Altered: Nozzle är att använda vatten mer effektivt, förklarar Johan Nihlén, vd på Altered.

Johan Nilhén– I en vanlig blandare rinner vattnet ut med 10–12 liter per minut, men det är väldigt sällan det behövs så mycket. Det är bara det vatten som nuddar huden som används och även om händerna är under blandaren är det en stor andel av vattnet som bara rinner förbi ut i avloppet, säger Johan Nihlén.

Altered: Nozzle kan monteras på vanliga blandare och finfördelar vattenstrålen till en vattendimma med miljontals droppar i hög hastighet.

– Det ger två effekter: För det första får varje droppe sin egen yta och huden kommer i kontakt med allt vatten. Därför ger det samma funktionalitet med endast 2 procent av normal vattenanvändning. Det andra är att hastigheten ökar till ungefär 50 km/h, det ger högtryckseffekt som ökar rengöringen.

LÄS MER: Här är hetaste nyheterna på jättemässan

Lågflödet i Altered: Nozzle lämpar sig framför allt vid tvättställ men även till att diska eller skölja grönsaker, menar Johan Nihlén. När mer flöde behövs finns ett läge som ger 1,3 l/min för att snabbare fylla exempelvis glas eller kokkärl. För att fungera optimalt kräver Altered: Nozzle ett vattentryck på minst 2 bar.

Munstycket finns även i en enkel version avsedd för offentliga miljöer med endast lågflöde.

När prototypen för Altered: Nozzle utvecklades sökte Altered folkfinansiering via crowdfundingplattformen Kickstarter. Målsättningen var att få in 250 000 kronor.

– Vi visste att vi hade en produkt som låg väldigt bra till globalt sett – vattenbristen är enorm. Samtidigt visste vi inte om folk skulle gilla den här typen av produkten i det forumet. När vi lagt ut Kickstarterkampanjen var det ganska lugnt det första dagarna. Vi var ganska sura och besvikna, vi hoppades ju ändå på att det skulle bli en jättesuccé, säger Johan Nihlén.

Men då uppmärksammades kampanjen av en stor Facebookgrupp som gjorde en egen version av Altereds egna kampanjvideo.

– Den har i dag ungefär 12,5 miljoner visningar och 250 000 delningar. Nu har vi omkring 50 miljoner visningar på Facebook, säger Johan Nihlén.

När kampanjen på Kickstarter var avslutad hade Altered fått in omkring 5 miljoner kronor från närmare 7 000 deltagare.
Altered: Nozzle vann också första pris i Energimyndighetens innovationstävling Nordic Cleantech Open 2018. Det var även ett av de vinnande bidragen i Världsnaturfonden WWF:s tävling Climate Solver Nordic 2018. Nu har dessutom Ikea intresserat sig för innovationen och kommer att använda den patenterade tekniken i en kommande produkt.