Personalen på den nya Bad & Värme-medlemmen.

Ägaren till 24 Rör Jour trivs bäst ute på fältet

Publicerad: 17 augusti 2017 Text: Klas Sörbo

Ett ungt, snabbväxande Stockholmsföretag, som specialiserat sig på service- och jourverksamhet är ny medlem i Bad & Värme. Ägaren är född i Panama och har ett handikapp som han ser som en tillgång i jobbet.

24 Rör Jour i Sollentuna är sedan juli ny medlem i Bad & Värme.

 – Vi är ett ganska ungt företag som startade 2013. Genom medlemskapet kan vi ta hjälp av andra mer etablerade företag och Bad & Värme-konceptet passar oss. Vi tänker på samma sätt, exempelvis när det gäller att erbjuda färdiga paket för badrum och fasta priser för både material och installation, förklarar 24 Rör Jours ägare Enrique Valdes.

24 Rör Jour har i dag elva anställda och omsätter drygt 20 miljoner kronor.

VVS-företaget som söker dyslektiker

 – Vår starka sida är service och vi har ännu inte gått in på entreprenadmarknaden. Vi har valt att utveckla verksamheten successivt och inte flyga för snabbt. I dagsläget vill vi vara ett renodlat och starkt serviceföretag som snabbt kan vara ute hos våra kunder. Kunderna ska känna trygghet i att vi levererar kvalitet men inte behöva vänta i flera veckor på att få sina uppdrag utförda, säger Enrique Valdes.

Som företagsnamnet antyder är jourverksamheten viktig.

 – Bakgrunden till jourverksamheten är att vi säljer och installerar mycket värmepumpar. Vi erbjuder service 24 timmar om dygnet, alla dagar om året, med fullt utrustade servicebilar. De flesta andra aktörer som säljer värmepumpar stänger klockan fyra på eftermiddagen, men vi löser problem som uppstår även på obekväm arbetstid.

 24 Rör Jour är inte knutet till något speciellt värmepumpfabrikat. Bland leverantörerna ingår Nibe, Bosch, Vaillant och CTC.

– Jag har inte velat låsa oss till en viss leverantör för vår flexibilitets skull. Mitt tankesätt är att utveckla personalen genom att kontinuerligt skicka montörerna på utbildningar som ger dem kompetens om olika fabrikat. Därmed kan de följa marknaden och den tekniska utvecklingen inom värmepumpområdet, säger Enrique Valdes.

– Vi utgår från kundens behov och utifrån det rekommenderar vi passande produkt. Vi skapar relationer där montörerna följer kunderna hela vägen från installation till service.

Han blev "Årets nyföretagare"

 Lönsamheten för 24 Rör Jour var inledningsvis hög och bakom detta ligger mycket arbete, förklarar Enrique Valdes.

 – Som ägare och ledare har jag suttit i servicebilen i stort sett konstant. Det gör jag för att personalen ska kunna vila upp sig och vara mer produktiv under ordinarie arbetstid. Samtidigt har det varit ett sätt att bygga upp verksamheten.

 – En annan förklaring till lönsamheten är att vi värdesätter vår personals engagemang i företaget, alla synpunkter är lika viktiga. Företaget har ingen hierarkisk uppbyggnad där det bara är en som bestämmer vad som ska göras och hur. Det är också ett sätt att utveckla företaget och personalen.

2016 blev dock ett förlustår med ett negativt resultat efter finansnetto med cirka 2,5 miljoner kronor.

– 2016 investerade vi i nya lokaler, utbildningar, tekniska lösningar och marknadsföring. Ny personal har anställts och nya rutiner har införts för att förbättra den interna kontrollen, kommenterar Enrique Valdes som har valt att släppa det administrativa arbetet.

Att få stöd med marknadsföring och kunna ta hjälp av nätverket i olika situationer är också ett motiv till medlemskapet i Bad & Värme, påpekar han.

 – Det administrativa arbetet var en helt ny värld för mig, något jag var oförberedd på. Jobbet ute på fältet var jag däremot förberedd på och jag har skaffat mig stor VVS-kompetens. Själva skruvandet och att göra snygga installationer är min yrkesstolthet.

Enrique Valdes är född i Panama och kom till Sverige som treåring. Han är uppvuxen i Växjö där han också utbildade sig 1997 till VVS-montör på energiprogrammet (som numera heter VVS- och fastighetsprogrammet).

 – Jag hade svårt att få lärlingsplats i Växjö. Jag valde därför att flytta till Helsingborg där jag fick anställning som lärling på Bravida och det var där min yrkeskarriär startade.

Han har montörserfarenhet både från service- och entreprenadverksamhet och har också varit anställd på Kungälvs Rörläggeri i Göteborg.

 – Jag har hela tiden velat starta eget men ville inte göra det för fort utan först skaffa mig rätt kunskap och yrkeserfarenhet. Jag är mycket tacksam mot de företag som jag varit anställd på för den utveckling och kompetens som de gett mig. Jag har alltid varit en nyfiken och driven person som velat lära mig mer och vara väldigt insatt i det jag jobbar med.

Ny Bad & Värme-medlem i Göteborg

Det var kärleken som sedan förde honom till Stockholm och företaget startade i hans lägenhet i Sollentuna. 

– Efter en månad valde jag att flytta ut kontoret från min lägenhet, men företaget blev kvar i Sollentuna.

– Första året körde jag själv och det var ingen lätt resa. I stort sett sov jag i servicebussen och jobbade konstant.

Därefter anställde han den första medarbetaren.

 – Jag har alltid tyckt om att arbeta mycket och har ofta haft flera jobb samtidigt. En anledning till det är mitt handikapp som jag på så vis gjort något positivt av i stället för negativt. Jag har diagnosen adhd och har valt att jobba för att bli trött och hitta lugnet i stället för att ta medicin. Jag tror att jag har haft nytta av mitt handikapp för att komma dit jag är i dag karriärmässigt.

I framtidsplanerna för företaget ingår att öppna en butik.

 – Min erfarenhet som montör gör att jag kan vägleda konsumenter rätt. Jag ser alltfler vattenskador på grund av felmonterade saker som gör att vi måste rycka ut på obekväm arbetstid.

En orsak till det är att byggvaruhusen säljer VVS-material till privatpersoner som de monterar själva, anser Enrique Valdes.

– Ett klassiskt exempel på när det blir fel är konsumenter som köper en köksblandare på ett byggvaruhus och får med sig några kopplingar ”som bara är att dra åt”. Hur ska byggvaruhusen kunna instruera kunden korrekt och ge dem rätt material när de inte vet vad blandaren ska dockas med?

­– Genom att ha en butik kan vi förklara för konsumenterna vad som händer om det blir fel och då tror jag många drar sig för att göra de installationerna själva. Eftersom vi flyttat till större lokaler planerar vi att börja med att ha ett show room i ena delen av lokalen och därifrån utveckla ett framtida butikskoncept allteftersom.

Övriga Bad & Värme-medlemmar i Stockholmsområdet är Huddinge Energi & VVS, Järfälla Badrumsrenovering, Kakelshopen i Åkersberga, Nilsson & Co i Kungens kurva, Turex Rör i Saltsjö-Boo och Täby Bad & Värme.

Fler nyheter