Logga in

Bör man låta bli att bygga pool om man har bergvärme?

Publicerad
25 Jun 2026, 05:00
| Uppdaterad
24 Jun 2026

En kund som har en bergvärmepump vill ha en pool. Jag läste att det kan bli problem om man inte har tillräckligt djupt borrhål. Bör jag avråda kunden? Energiexperten Roland Jonsson guidar i frågan.

mer om borrhål
Kan man ha borrat för djupt borrhål?

Läs också:
”Det är ganska många bergvärmepumpar som bråkar nu”

Svar: Jag tycker att det är bättre att ha en luftvattenvärmepump enbart för poolen. Den jobbar med högre temperatur och då blir värmefaktorn högre. 

Låter man bergvärmen värma poolen tar man troligen ut för mycket energi ur hålet och det kan resultera i att det blir för kallt och värmepumpen stannar. Då får man värma med elpatron vilket är mycket dyrare. Allt är en avvägning.

Roland Jonsson, senior energikonsult