Logga in

Kräver Bauhaus på halv miljon för renoveringskaos

Publicerad
14 aug 2025, 05:00
| Uppdaterad
13 aug 2025

Kunden kräver full återbetalning och skadestånd på grund av allvarliga fel på VVS- och elinstallationer efter två renoveringsrundor i badrummet. Bauhaus protesterar och menar att bristerna kan fixas med punktinsatser. Tvisten fick avgöras i ARN.

Läs också:
”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist

Läs också:
“Gör man avsteg finns risk att en domstol anser att det inte är fackmässigt”

I oktober 2022 anlitade kunden Bauhaus för renovering av badrummet, inklusive rivning och köp av inredning. Arbetet, som skulle ta 6-8 veckor, kostade 248 172 kronor.
När jobbet blev klart, drygt en månad för sent, visade det sig vara så fullt av fel och brister att det fick rivas upp och göras om från grunden.

Denna gång anlitade Bauhaus en annan underentreprenör som satte igång renoveringen i augusti. Innan dess, under fyra månader, avråddes kunden från att använda badrummet, bland annat på grund av att bjälklaget i golvet kapats av och det fanns ”risk för hälsa och liv”.

När renovering nummer två var klar – 14 månader efter ursprungsbeställningen – visade besiktningen att arbetet inte heller denna gång var fackmässigt gjort. Besiktaren slog ner på elinstallationer, inspektionsluckor, golvfall och rörgenomföringar i väggar samt att vattenlås saknades till tvättmaskinen. 

Eftersom tätskikten skulle behöva brytas upp på flertalet ställen för att kunna säkerställa ett fackmässigt åtgärdande, och inget auktoriserat företag vill ta på sig ett sådant uppdrag, måste hela badrummet rivas upp och byggas om igen, skriver kunden i sin anmälan. Hon kräver hävning av köpet med full återbetalning, 248 172 kronor samt 20 000 kronor för skador på hallgolvet,som hon anser att företaget orsakat, och 186 000 kronor för advokatkostnader – sammanlagt 454 172 kronor.

Bauhaus protesterar mot kravet och förklarar i svaret till ARN att den besiktningsman som de anlitat konstaterade att bristerna kunde åtgärdas med punktinsatser till en kostnad av cirka 43 000 kronor. Vi har erbjudit oss att åtgärda felen, alternativt att betala 43 000 kronor till kunden vilket hon avböjt, förklarar företaget i sitt svar till nämnden.

Läs också:
“Nu har jag lärt mig att varenda avtal ska finnas som SMS eller mejl”

ARN konstaterar att bristerna, bland annat bakfallet, kräver att jobbet görs om på nytt. Eftersom Bauhaus redan har försökt åtgärda bristerna efter första renoveringen har kunden rätt att avvisa ytterligare försök och att få avtalet hävt, resonerar nämnden. Därför ska kunden få tillbaka hela kostnaden för tjänsten, 248 172 kronor. De övriga ersättningskraven avslås, fastslår ARN.