Logga in

Privatpersoner kontrollerar VVS-montörer med ID06-app

Publicerad
22 mar 2023, 05:47

Är det verkligen ”rätt” rörmokare som ringer på dörren? Med en app från ID06 blir privatpersoner säkra på det. ”Extra angeläget inom el och VVS”, säger Thor Jonsson på ID06.

Företagaren:
”ID06 vill tjäna pengar på våra misstag”

Privatkunder
”Det borde finnas någon sorts certifiering av företag”

Sedan den lanserades i november har 1 000 privatpersoner laddat ner appen. Med den kan kunden skanna av hantverkarens ID06-kort i hallen för att vara säker på att det är rätt person som kommer. I appen kan kunden också se vilket företag hantverkaren är anställd hos och vilken utbildning hantverkaren har.

– Även om man kan kontrollera att ett företag är seriöst och certifierat på andra sätt har kunden tidigare inte kunnat vara säker på vad det är för person som skickas ut. Men vår app gör det möjligt, säger Thor Jonsson, chef för marknad och utveckling på ID06.

För företagens del stärker det här möjligheterna för seriösa företag att slippa osund konkurrens och kunna få skäligt  betalt för det jobb som utförs, menar han.

– När oseriösa aktörer blir utestängda från professionella byggen kan man misstänka att de i stället söker sig till privatmarknaden där kontrollen inte är lika hård. Den utvecklingen vill vi stävja, säger Thor Jonsson.

Han tror att behovet är extra angeläget i VVS- och elbranschen som i hög grad jobbar mot privatkunder. Han ser ID06-appen som ett komplement till olika certifieringsregister, Allmänna reklamationsnämnden och den nyligen lanserade IN-garantin som ger privatkunder stärkt skydd när de anlitar ett företag som är medlem i Installatörsföretagen.

– Det blir som ett ekosystem där alla hjälper till.

Det är redan idag svårt för många privatkunder att få tag i en hantverkare när de behöver hjälp. Kan krav på ID06-kort göra det ännu besvärligare?

– Jag ser ingen motsättning i det. Syftet med detta är att hjälpa konsumenten att göra trygga val.

Garanti för privatkunder
”Jag hoppas de kommer att sätta symbolen på servicebilarna”

Det har höjts en del kritik mot er från VVS-och elföretag som stängts ute från byggen när de missat att betala en faktura och sedan har haft svårt att komma i kontakt med er för att lösa problemet. Är det rätt tid att expandera om ni redan nu har svårt att hinna med?

– Vår uppfattning är att företagen tycker att den här satsningen på privatmarknaden är oerhört positiv. Det är tråkigt att det ibland har varit svårt att komma fram till vår support men det finns alltid möjlighet att få svar på frågor via vår FAQ – vanliga frågor och svar – på webben. Vi håller också på att bygga om och förenkla vårt system, ett arbete som ska vara klart 2024.