”Jag blev för bekväm av att jobba i Stockholm”

Publicerad 16 maj 2022, 14:01 | Uppdaterad 18 maj 2022

Robert Fahlgren tröttnade på det ineffektiva rörmokarlivet i storstaden, med bilköer och väntetider. Nu har han startat eget i Skellefteå med bra service som ledstjärna. Här delar han med sig av sina bästa företagstips.

Text

Montören gör konst av rörmokeriet
”Jag har nördat in mig på flöden och temperaturer”

Rörsvetsarens uppmärksammade jobb
”Satan i gatan vilken svetsfog!”

Nu kan han fokusera mer på arbetet för kunder. I Stockholm handlade en stor del av arbetsdagarna om väntetid och ställtid, mycket av tiden tillbringades i bilköer. 

– Det är ett så primitivt sätt att jobba på där arbetet blir mindre effektivt, minns han när han ser tillbaka på de åren.

Robert Fahlgren tycker att VVS-montörer i norr i allmänhet ger kunderna bättre service jämfört med hur det är i Stockholm. Det handlar framför allt om bredden, att man erbjuder fler tjänster, men till viss del även om hur arbetet utförs.

– Här är det mer planering och ordning och reda. Man kan som montör få det lite för lätt i storstaden – norrut finns det en högre förväntan på service, säger han.

 I november startade Robert Fahlgren eget – Rörservice i Skellefteå AB. De första uppdragen hade han fått redan innan han hade hunnit komma igång med företaget.

– Det är nog för att man är socialt utåtriktad, och framför allt ärlig. Folk kanske får tillit till en för att de har hört ”han här är rak och ärlig”. Det är också brist på rörmokare i framför allt Skellefteå, säger han.

Företagandet har han haft med sig sedan barnsben. Som uppvuxen i en företagarfamilj fick han tidigt lära sig hur man beter sig mot andra människor och vikten av att ge bra service. I gymnasiet gick han handels- och administrationsprogrammet, med kurser i marknadsföring och företagande. Servicebiten ser han som det viktigaste med jobbet, där en bra dialog sätter tonen för hela arbetet.

– Första intrycket kan man bygga vilken relation som helst på och ju mer noggrann du är desto bättre känns det för alla. När du kommer ut ser du till att kunden inte missar någon information. Om man stöter på patrull under arbetets gång kan man alltid ringa. Man kan ha en dålig dag och då har jag lärt mig med tiden att man måste be om ursäkt. Då har kunden förståelse för det. 

Han tycker att det är viktigt att anpassa sig efter varje kund och situation, eftersom det är ett jobb där människor står i centrum.

– Alla människor är unika. Jag tycker att jag har en bra kompass för att känna av det. Man måste också prata med kunden om hur de upplever servicen. 

Något som Robert Fahlgren har lagt märke till är att det är få VVS-montörer i hans närområde som satsar på marknadsföring.

– En aspekt är nog att man vill ha lagom arbetsbelastning. Det är en speciell kultur här. Jag ser att man prioriterar familjeliv och inte har samma fokus på näringsliv som i större städer.

En del av hans egen marknadsföring är firmabilen, som han själv kallar ”Sveriges renaste hantverkarbil”. Den är så ren att han kan ha sin mormors handvävda matta i den. 

– Det är klart att det är viktigt att hålla bilen ren och fin. Åker du omkring med en skitig bil ser inte folk vad det står på bilen och har du ordning i bilen har du också ordning på jobbet. Ordning och reda är a och o i en rörfirma. Jag ser alltid till att återställa bilen som den var innan arbetsdagen började. 

Jobbdagen brukar börja med inköp innan han ger sig ut på kunduppdrag. Robert Fahlgren tar alla möjliga typer av uppdrag. En förmiddag kan gå åt till att installera tryckluft på en fabrik och eftermiddagen till att fixa vattenkranen åt en privatkund. Eftersom jobbet som egenföretagare innebär dubbla arbetsuppgifter ingår mycket planering och fakturering som en oundviklig del.  

Robert Fahlgren har arbetat inom VVS i drygt 15 år. Han tror att det var menat från födseln att han skulle arbeta inom branschen. När han var liten älskade han att leka i dammar och att bygga med lego. Två intressen som han menar speglas i yrkesvalet genom kopplingar till vatten och problemlösning.

– Det är slitigt. Man blir ju äldre och man känner ju av kroppen. Men det är det man är van vid. Det bästa är att få hjälpa till, att få se folks glädje och att lära känna nytt folk.

Längtar du någonsin tillbaka till Stockholm?

–  Jag trivs bättre här uppe. Jag blev lite för bekväm av att jobba i Stockholm. 

VVS-barstolar
”Folk började mäta, vända och vrida på stolarna”

Robert Fahlgren

Ålder: 37.

Bor: i Skellefteå. Uppvuxen i Luleå.

Familj: Frun Evelina och tre barn (åtta, sex och två år).

Jobb: Driver ensamföretaget Rörservice i Skellefteå AB.

Utbildning: Ettårig vuxenutbildning via Lernia i Kalix.

Intressen: Vara med familjen, bada bastu och hugga ved.

Robert Fahlgrens tre bästa tips till VVS-företagare:

Bredd: Satsa på bred verksamhet, istället för att bara erbjuda en viss tjänst.

Bra bemötande: Ha en dialog med kunden utifrån varje unik kund och situation.

Bilen: Ha en ren och snygg bil, så att företagsnamnet syns tydligt och varje grej är på sin plats.