“Jag vill bli kompis med alla mina kunder”

Publicerad 5 sep 2022, 08:44

Mattz Birath har ett busenkelt knep för att slippa konflikter med kunderna: ”Kräv att de är hemma och helst står bredvid dig när du jobbar”.

Efter en period av utmattning startade elektrikern Mattz Birath företaget Hyr en timme. Konceptet är skräddarsytt av honom själv, anpassat efter hans arbetsförmåga. Bara enklare, mindre eljobb på bestämda tider, till ett fast pris och inom en begränsad del av Storstockholm.
Ett annat krav han har är att kunden ska vara på plats när han gör jobbet.

Ventaren Jarmos bästa kundbesök
”Det betyder mycket när man jobbar”

Jobbet som stod VVS-företaget dyrt
“Nu har jag lärt mig att varenda avtal ska finnas som SMS eller mejl”

– Jag har världens ensammaste jobb så för mig blir kunderna mina arbetskamrater. Jag vill bli polare med alla mina kunder så att de blir ambassadörer och springer runt med megafon och skriker “Mattz är bäst!”. De flesta är pratglada men visst finns det folk som är svåra att ha att göra med. En gång satt kunden bara och tittade på mig. Det kändes nästan som jag blev klockad, säger han.

När kunden är delaktig i besluten blir det roligare att jobba. Men framför allt i minimeras risken för konflikter och missförstånd, förklarar han.

För att allt ska finnas nedskrivet tar han tar bara bokningar på mejl och bifogar pdfer med all information i svaren. Är något oklart ringer han själv upp kunden.

– Jag kommer när jag ska och gör det jag ska, som man själv vill bli bemött som kund. Mitt tidsspann för inom vilken tid jag ska komma är tre timmar. Hantverkarna i min bostadsrättsförening säger att de kommer mellan 8 och 17. Ska man sitta hemma en hel dag och glo och vänta för ett jobb som kanske tar sju minuter blir man ju helt vansinnig.

”En kund sa att hon var helt starstruck när jag kom …”

Att kunderna röstat fram honom till årets hantverkare i kategorin små elföretag fyra år i rad tror han framför allt beror på att han är bra på att kommunicera. Och att alla villkor är glasklara för kunden från början, som priser och villkor.
– Jag brukar kolla på andra företags omdömen. Gemensamt för de som får negativa kommentarer är att de inte kommunicerar, säger han.

Ett annat knep han har för att skapa närhet med kunderna och få dem att rösta på honom är att ordna tävlingar där han lottar ut en eller två timmars gratis eljobb.
– Vissa säger att jag köper mina röster men jag tycker inte att det är konstigare än att få en bonuscheck på Ica. Det gynnar kunderna.

Efter varje jobb skickar han sms och frågar om kunden är nöjd och bifogar en länk för en recension.
– Skulle någon vara missnöjd åker jag tillbaka så fort jag kan. Men det händer nästan aldrig eftersom de är delaktiga under tiden då jag är på plats och jobbar.

Prisade VVS-företagaren:
“Hantverkare som inte ringer kunden skapar dåligt rykte”

Du är själv aktiv i sociala medier. Hur viktigt är det?

– Ju flitigare du är där desto mer jobb får du. Jag lägger ut en grej om dagen på Facebook och Instagram. Det kan vara jobb jag gjort eller artiklar och annat som jag tror att kunderna har nytta av att läsa. Folk brukar skriva bra grejer om mig och bli jäkligt glada när jag kommer. En kund sa att hon var helt starstruck när jag kom eftersom hon följde mig på Facebook och Instagram. Då blev jag rätt paff.